Analýza VÚP: Jaké materiály využívají učitelé dějepisu a občanské výchovy
Do šetření se aktivně zapojilo celkem 115 respondentů, z toho 81 odpovídalo za vzdělávací obor Dějepis a 34 za vzdělávací obor Výchova k občanství (Občanská výchova), z nichž celkem 112 (97,4 %) vystudovalo jeden či druhý obor, příp. oba obory.
„Z naznačených výsledků je zřejmé, že šlo o vzorek respondentů, kteří na dané otázky mohli odpovídat velmi kvalifikovaně. Přibližně čtyři pětiny průzkumného souboru tvořily ženy,“ konstatuje Aleš Franc z VÚP.
Do sondy byli zahrnuti respondenti jak ze základních škol (58 %), tak z nižšího stupně víceletých gymnázií (42 %). Rozdělení respondentů podle délky praxe bylo nerovnoměrné – např. zastoupení pedagogů s praxí do pěti let bylo nižší (7,8 %), naopak zastoupení pedagogů s praxí nad dvacet let bylo výrazně vyšší (53 %).
Jedna z položek zjišťovala, zda respondenti preferují učebnice, vlastní výukové materiály, nebo výukové materiály, které byly připraveny nakladatelstvími, neziskovými organizacemi či jinými subjekty. Učitelé dějepisu nejčastěji používají učebnice, oproti tomu učitelé občanské výchovy preferují používání cizích (ve smyslu ne vlastních) výukových materiálů. Velmi časté bylo užívání všech tří druhů.
Další výsledky naznačují, že učitelé s delší dobou praxe častěji preferují používání učebnic. Muži preferují své vlastní výukové materiály (85,7 %), zatímco ženy dávají přednost převzatým materiálům (od jiných tvůrců) – 88,3 %. Učitelé z nižších gymnázií častěji využívají výukové materiály (vlastní – 85,4 % i převzaté – 89,6 %).
„Pokud se zaměříme na způsob získávání výukových materiálů, zpravidla je nakupuje škola (78,3 %) nebo pedagog sám (72,2 %), téměř srovnatelně často je pedagog obdrží zdarma, například v rámci vzdělávacího kurzu poskytnutého nestátní neziskovou organizací (69,6 %),“ vysvětluje Franc.
Školy obdrží zdarma výrazně více výukových materiálů k občanské výchově (61,8 %) než k dějepisu (43,2 %). Mnoho vyučujících si také vytváří vlastní výukové materiály, hledají je na internetu anebo vyměňují s kolegy z jiných škol. Základní školy nakupují materiály častěji oproti gymnáziím.
Šetření ukázalo, že existuje velké množství různých výukových materiálů (celkový počet byl více než sto zdrojů pro každý vzdělávací obor). Jednotliví pedagogové jich však v průměru uvedli mezi dvěma až třiceti (medián pro dějepis byl pět materiálů, medián pro občanskou výchovu šest). Převažují tištěné materiály, početně jsou zastoupené také elektronické dokumenty a internetové stránky.
Závěrečná zpráva za rok 2010 – Analýza materiálů pro výuku předmětů ze společenskovědní oblasti (kromě učebnic) v PŘÍLOZE
Přílohy
Související články
- Ministerstvo zveřejnilo testy státních maturit (29.6.2011)
- 10 otázek ke státní maturitě z dějepisu (6.3.2011)
- Konference o výuce soudobých dějin pod záštitou a s účastí ministra školství Josefa Dobeše (1.11.2010)
- Němci a Češi si dějiny vykládají různě, ukázalo unikátní studentské bádání (7.10.2010)
- Moderní dějiny se dají učit moderně! (1.9.2009)