Aktuální nabídka vzdělávacích programů pro školy v Národním památníku na Vítkově
Vzdělávací programy Národního muzea nabízí možnost zkoumat minulost prostřednictvím autentických předmětů, naplňují cíle stanovené v RVP, podporují rozvoj kritického myšlení a kreativity, jsou interaktivní a dynamické a jsou vedeny zkušenými lektory, kteří dokáží reagovat na potřeby jednotlivých žáků a tříd.
KŘIŽOVATKY ČESKÉ A ČESKOSLOVENSKÉ STÁTNOSTI
Poslední dopis Milady Horákové, vysílačka Libuše, posmrtná maska Jana Palacha a další… Jaké příběhy nám mohou vyprávět tyto předměty? Žáci v rámci skupinové práce přímo v expozici zkoumají vybrané sbírkové předměty, prochází po časové československých dějin 20. století a seznamují se s významnými událostmi. Program probíhá v expozici a je doplněn pracovními listy, které slouží nejen k přímé práci v muzeu s lektorem, ale nabízí také přípravné a závěrečné aktivy přímo do vyučování.
PŘÍBĚH PAMÁTNÍKU
V rámci interaktivní prohlídky žáci odhalí, proč byl „Památník“ vybudován, jak se jeho význam v různých dobách měnil a zasadit příběh této stavby do širšího kontextu československých dějin. Žáci aktivně pracují v badatelských skupinách s písemnými a obrazovými materiály, tvoří živé obrazy a sami tak postupně odhalují příběh „Památníku“.
UMĚLECKÁ PODOBA NÁRODNÍHO PAMÁTNÍKU NA VÍTKOVĚ
Umění pro politiku, umění pro pietu. K čemu sloužila a byla programově předurčena umělecká výzdoba Národního památníku na Vítkově? Jací významní umělci první republiky se podíleli na dotvoření obrazu o československém národu? Program představí žákům Národní památník na Vítkově v širších kulturně-historických souvislostech od vzniku Československa až po současnost. Prostřednictvím umělecké výzdoby Památníku se žáci seznámí se základními pojmy z dějin umění a díky interdisciplinárnímu přesahu také s politickým a literárním kontextem stavby.
ČESKÝ LEV SE PROBOUZÍ
Proč slavíme 28. října státní svátek? Kdo to byl legionář a proč byl postaven Národní památník na Vítkově? Máme u nás v Památníku opravdového lva? Na tyto otázky naleznou žáci odpovědi v programu, jehož tématem je vznik Československého státu a státní symbolika. Programem žáky provede za účasti lektora český lev, symbol naší státnosti. Program probíhá v expozici a žáci mají k dispozici pracovní listy.
LEGIONÁŘI A VZNIK ČESKOSLOVENSKA
Vznik Československa před téměř sto lety znamenal zásadní přelom v českých dějinách. Po staletích jsme měli znovu vlastní stát. Kdo se o jeho vznik především zasloužil? Kdo byli legionáři a jaké byly jejich osudy? A jak tento stát vypadal? Program seznámí žáky s okolnostmi vzniku ČSR, přiblíží roli legií a interaktivní formou představí základní podobu První republiky a vybrané osobnosti této doby. Žáci pracují ve skupinách v prostorách Národního památníku na Vítkově s pracovními listy a se sbírkovými předměty vztahujícími se k období První republiky.
OD MNICHOVA PO LEŽÁKY
Byla Mnichovská dohoda zradou nebo záchranou míru? Byl atentát na zastupujícího říšského protektora projevem hrdinství nebo hazardem se životy nevinných lidí? Nechte promluvit předměty, zapojte svoji hlavu a udělejte si vlastní názor na klíčové otázky českých dějin. Lektorovaný pořad se věnuje období 1938 – 1942, využívá pracovních listů a prvků tvořivé dramatiky.
50. LÉTA V ČESKOSLOVENSKU
Program zaměřený na období budování kultu osobnosti a politických procesů zavede žáky nejen k poznání umělecké výzdoby Památníku z období socialistického realismu 50. let a osobnosti Klementa Gottwalda, ale také k poslední korespondenci Milady Horákové před její popravou ve vězení. Program probíhá v expozici a žáci mají k dispozici pracovní listy.
MAUZOLEUM KLEMENTA GOTTWALDA A OBJEVOVÁNÍ BALZAMOVACÍ KNIHY
Program se věnuje přestavbě Památníku na Mauzoleum Klementa Gottwalda v 50. letech 20. století a skrze setkání s dobovými fotografiemi a dokumenty zve žáky k odkrývání okolností spojených s úmrtím prvního „dělnického“ prezidenta.
PRAŽSKÉ JARO, OKUPACE A JAN PALACH
Demokratizační změny, svoboda slova, Dva tisíce slov, důvěra v politiku a Dubčeka. To vše bylo zastaveno srpnovou okupací roku 1968. Reakce společnosti byly různé. Program studenty provede událostmi roku 1968 a seznámí je s osudem Jana Palacha. Studenti při práci využijí repliky dobových plakátů, tiskovin a vládních dokumentů a také poslech hudby, která na srpnové události roku 1968 přímo reagovala. Program probíhá v expozici a žáci mají k dispozici pracovní listy.
OD PRAŽSKÉHO JARA PO SAMETOVOU REVOLUCI
Jaké události předcházely pádu komunismu v Československu? Co se skrývá pod pojmy normalizace, samizdat, disent? Proč si připomínáme 17. listopad jako Den boje za svobodu a demokracii? Program je zaměřený na příčiny a průběh sametové revoluce v roce 1989 i dění bezprostředně následující. Žáci využívají sbírkových předmětů. Program probíhá v expozici a žáci mají k dispozici pracovní listy.
Vzdělávací programy NM
- nabízí možnost zkoumat minulost prostřednictvím autentických předmětů
- naplňují cíle stanovené v RVP
- podporují rozvoj kritického myšlení a kreativity
- jsou interaktivní a dynamické
- jsou vedeny zkušenými lektory, kteří dokáží reagovat na potřeby jednotlivých žáků a tříd
Pro koho je program určen: žákům 2. stupně ZŠ, gymnázií a SŠ
Trvání: 70 – 100 min
Cena: 60Kč/žák (ve skupině 21 a více žáků), 40Kč/žák + 500Kč/lektor (ve skupině 20 a méně žáků), pedagogický doprovod zdarma.
Na program je nutné objednat se předem: Mgr. et Mgr. Pavlína Honzíková, pavlina_honzikova@nm.cz, tel.: 224 497 327, 725 773 909