
10 otázek ke státní maturitě z dějepisu
Nespokojení pedagogové kladou v souvislosti s novou státní maturitou z dějepisu otázky řediteli CERMATu Ing. Pavlu Zelenému. K ochotě diskutovat o tématu se přihlásil po vlně kritiky ze strany učitelů až v živém vysílání ČT (3.3.2011, Události v regionech plus).
Vzhledem k tomu, že CERMAT na kritiku cvičného maturitního testu z dějepisu (uveřejněnou ZDE a zaslanou v otevřeném e-mailu jeho tvůrcům ZDE jako výzvu) reagoval pouze několika prohlášeními ředitele Ing. Pavla Zeleného v České televizi, ve kterých výhrady učitelů a historiků rozhodně odmítá (k diskusi o testech se ovšem hlásí), uveřejňujeme zde soubor 10 otázek, jejichž zodpovězení považujeme za zásadní pro další debatu nad podobou testování žáků v rámci tzv. nové maturity.
1) O jaký výzkum / studii ap. se opírá tvrzení p.Ing. Zeleného, že "encyklopedický charakter" testu odpovídá hlavnímu proudu výuky na českých školách? Prováděl CERMAT nebo jím pověřená organizace či odborník nějakou analýzu metodiky vyučování na školách s maturitou? Kdy? V jakém rozsahu? Kde jsou dostupné její výsledky?
2) Kdo test připravoval? Můžete konkrétně jmenovat odborníky didaktiky a zkušené pedagogy z praxe, kteří se na tvorbě testu podíleli? Spolupracovali jste při přípravě testů z nějakou vysokou školou? Konzultovali jste jeho podobu s některou z fakult, katedrou didaktiky apod. Se kterou? Využili jste nějakých zahraničních inspirací? Jakých?
3) Kde, na které škole / školách byly testy pilotně ověřovány a s jakým výsledkem?
4) Proč jsou v testu hojně využívány materiály z internetové encyklopedie Wikipedia (6x citace historických dokumentů), když tato je odborně negarantovaným zdrojem diskutabilního obsahu a může obsahovat nepřesnosti, úmyslná zkreslení, chyby, překlepy nebo úpravy skutečných originálů?
5) Jak to, že jako zdroj textu u ot.č. 10, je označen CERMAT, když se ve skutečnosti jedná o materiál převzatý kompletně (až na jediné vypuštěné slovo) z internetové encyklopedie Wikipedie? Podobné podvůdky a pochybení v oblasti autorství jsou na školách, jejichž studenty má test prověřovat, přísně potírány...
6) Z jakého důvodu jsou do testu zařazeny matoucí a nejednoznačné otázky, o kterých sám ředitel CERMATu p. Zelený prohlašuje, že se o jejich správné odpovědi vede diskuse mezi odborníky historiky? (např. ot.č. 28 - papež jako hlava křesťanství, ot.č.41 portrét dámy se psem - datace oděvu) Otázky v maturitním testu by měly být zcela jednoznačné, student nemůže u zkoušky suplovat historiky a dělat rozhodčího jejich debat!
7) Proč nebyla podoba testu konzultována s poradním sborem MŠMT, který tvoří učitelé dějepisáři ze ZŠ a SŠ, tedy s tzv. Pracovní skupinou pro výuku dějepisu?
8) Proč na webové stránce CERMATu chybí kontaktní údaje na osoby, které jsou zodpovědné za přípravu testů pro konkrétní předměty a je k dispozici pouze obecná adresa info@cermat.cz , ze které na podněty nikdo nereaguje?
9) Jak dlouho byl cvičný test k maturitě z dějepisu připravován?
10) Kolik jeho tvorba stála?
Pokud se chcete podívat na reportáže České televize, které byly odvysílány k tématu kritiky nové maturitní zkoušky z dějepisu, zvolte níže uvedené odkazy:
Týden v regionech (cca 5 min)
Události v regionech (cca 2 min)
Události v regionech plus (cca 7 min)
Pod článkem opět najdete ke stažení kritizované testy. V odkazech na další články pak oficiální vyjádření CERMATu ke kritice učitelů.
Přílohy

Související články
- Ministerstvo zveřejnilo testy státních maturit (29.6.2011)
- CERMAT reaguje na kritiku nespokojených učitelů (7.3.2011)
- Otevřený dopis CERMATu v reportáži ČT (3.3.2011)
- Státní maturita z dějepisu - DISKUTUJTE S CERMATEM (28.2.2011)
- Státní maturita z dějepisu – jen pro otrlé (19.2.2011)
- Nová státní maturita z dějepisu? Ne, děkujeme! (19.2.2011)
- Analýza VÚP: Jaké materiály využívají učitelé dějepisu a občanské výchovy (18.1.2011)