Moderní-Dějiny.cz

Jiří Tůma

Jiří Tůma

Vystudoval historii a pedagogiku na Slezské univerzitě v Opavě. Několik let pracoval jako učitel dějepisu a zeměpisu na základní škole. Na částečný úvazek učí dějepis na ZŠ Mendelova v Karviné. Jinak pracuje jako organizátor dalšího vzdělávání na KVICu v Ostravě. Je koordinátorem vzdělávacích projektů, členem Krajského poradního sboru pro vzdělávací oblast "Člověk a společnost". Občas lektoruje pro učitele dějepisu i vlastní metodické semináře, zaměřené na aktivizační metody.

Články tohoto autora


Film: Obvinění mimo hru

Film: Obvinění mimo hru

Bývalý československý reprezentant v hokeji, mistr světa z roku 1949, Augustin Bubník v  rozhovoru vzpomíná na okolnosti vykonstruovaného procesu z roku 1950, kdy byl spolu s ostatními účastníky odsouzen ke čtrnácti letům odnětí svobody.  Důvody k jeho věznění, které nakonec trvalo celých deset let, při němž dral peří či rubal uran v Jách...

Odsun Němců - pracovní aktivity pro žáky

Aktualizováno: 5.4.2013 21:05 | Rubrika: Československo v letech 1945-1948
Odsun Němců - pracovní aktivity pro žáky

Soubor obsahuje ucelený soubor pracovních aktivit pro žáky rozčleněných do jednotlivých fází, každá z nich je zaměřena na jiný způsob přístupu či přemýšlení a nabízí jiné typy úkolů.

Popírači holocaustu - metodika pro práci se studenty

Aktualizováno: 29.7.2012 21:27 | Rubrika: Evropa a svět po roce 1945
Popírači holocaustu - metodika pro práci se studenty

Náměty jak s tímto aktuálním tématem v hodinách pracovat, jak dát žákům informace „druhé strany“ a možnost konfrontace protichůdných tvrzení. Dnešním žákům, obklopeným množstvím informací, určitě nebude stačit tradiční "takto přesně to bylo, zapiš si to, nauč se…", vše ostatní je lež. Tímto bychom mohli tvrzení popíračů paradoxně podpořit...

Pan Artur R. ze Slezské Ostravy

Aktualizováno: 19.3.2012 12:30 | Rubrika: Československo v letech 1938-1945
Pan Artur R. ze Slezské Ostravy

Co a kdo způsobil to, že se Artur ocitl 26. října 1939 ve velkém transportu via Weimar – Buchenwald? Metoda "Analýza příčin" studentům pomáhá pracovat s příčinami: spouštěcí (trigger), přispívající (contributory) a podstatné-zásadní (fundamental). Metoda pomáhá k větší motivaci, zvědavosti, pozornosti, skýtá možnost vžití se do příběhu a ...

Graf života - Život na Těšínsku v letech 1914-1940

Aktualizováno: 16.6.2014 16:59 | Rubrika: Evropa a svět mezi válkami
Graf života - Život na Těšínsku v letech 1914-1940

Pracovní materiál má umožnit žákům vcítit se do situace/pozice někoho jiného: Čecha z Karviné, Poláka z Těšína, resp. později z Českého Těšína a Poláka z Jastrzębia. Ukazuje žákům rozdílnost názorů tří různých lidí na politické události. Někdy ovšem mohli mít tito lidé i podobné pocity a zájmy. Graf života může být použit k diskusi o soci...

Mapa Těšínské Slezsko

Aktualizováno: 16.6.2014 17:00 | Rubrika: Napříč stoletím
Mapa Těšínské Slezsko

Metoda, při které žáci reprodukují nějakou mapu tak, aby vznikla její co možná nejlepší kopie. Podporuje týmovou práci, vizuální paměť a představivost, registrování detailů a rozpoznávání symbolů, interpretaci dobových událostí a samozřejmě lokalizaci na mapě. Toto konkrétní cvičení je zaměřeno na oblast Těšínska a uměle vytvořenou hranic...

Interpretace obrazu z polsko-sovětské války

Aktualizováno: 24.1.2013 15:52 | Rubrika: Evropa a svět mezi válkami, Dějiny Polska
Interpretace obrazu z polsko-sovětské války

Pracovní list pro studenty, který je založen na metodě "pěti základních zjišťovacích otázek / Five W´s", je vhodným doplněním výukové prezentace k danému tématu. Vede studenty k interpretaci ikonického pramene ve tříčlenných skupinách.

Námět pro práci s filmem Katyń

Aktualizováno: 17.3.2012 20:42 | Rubrika: Druhá světová válka
Námět pro práci s filmem Katyń

Jednou z možností, jak zatraktivnit výuku moderních dějin je jistě zhlédnutí filmu k probíranému tématu. Možností jak s filmem pracovat je určitě několik. Je možné film pustit celý, diskutovat s žáky po jeho přehrání, nebo je na film nachystat předem. V následujícím textu předkládám námět na vyučovací hodinu s postupným pouštěním jednotli...

Nálepky - najděte se beze slov

Aktualizováno: 1.4.2012 02:05 | Rubrika: Základní škola
Nálepky - najděte se beze slov

Na záda žáků, tak aby, neviděli, nalepte štítky se jmény osobností, států, slov...

Metoda Tabu

Aktualizováno: 1.4.2012 11:33 | Rubrika: Základní škola
Metoda Tabu

Účelem této aktivity je, aby žáci vysvětlili vlastními slovy nějaký pojem, nebo převyprávěli text, aniž by přitom použili "zakázaná slova". "Zakázaná slova" jsou slova, která jsou důležitá pro vysvětlení a tím, že jsou zakázána, ztěžují popis a nutí žáky myslet.

EduČaS - exkluzivní nabídka pro učitele Moravskoslezského kraje

Aktualizováno: 8.4.2012 18:24 | Rubrika: Vzdělávání
EduČaS - exkluzivní nabídka pro učitele Moravskoslezského kraje

Společně s učiteli D a OV jsme připravili tříletý projekt pro učitele Moravskoslezského kraje vzdělávací oblasti Člověk a společnost na ZŠ a SŠ.

Kolektivizace ve školním dějepise

Aktualizováno: 16.9.2012 15:57 | Rubrika: Evropa a svět mezi válkami
Kolektivizace ve školním dějepise

V přiloženém dokumentu najdete tři snadno aplikovatelné metody pro práci se žáky v hodině - nejen pro téma kolektivizace.

Mnichovská dohoda - náměty do vyučování

Aktualizováno: 23.6.2013 13:03 | Rubrika: Československo v letech 1938-1945
Mnichovská dohoda - náměty do vyučování

Praktický námět pro skupinovou práci k mnichovské konferenci roku 1938 může pomocí kartiček s výroky pomoci žákům k vlastnímu názoru na tuto událost a může směřovat k dalším diskuzím. Součástí textu jsou i náměty pro práci s dobovou karikaturou a fotografií.

Pár jednoduchých námětů pro výuku dějepisu

Aktualizováno: 30.9.2012 21:22 | Rubrika: Základní škola
Pár jednoduchých námětů pro výuku dějepisu

Přiložený dokument obsahuje jednoduché a lehce aplikovatelné náměty pro hodiny dějepisu. Možnosti práce s fotografiemi, konfrontační Vennovy diagramy s příklady, témata pro volné psaní s ukázkami. Tyto metody a konkrétní příklady byly prezentovány na II. ročníku konference názvem "I mlčení je lež aneb jak učit o období komunismu".

Projekt k tématu dějin druhé poloviny 20. století

Aktualizováno: 16.9.2012 15:52 | Rubrika: Základní škola
Projekt k tématu dějin druhé poloviny 20. století

Námět na dlouhodobější projekt k tématu dějin druhé poloviny 20. století. Žákům a studentům by mohl pomoci dát do souvislosti světové, národní, regionální dějiny s historií jejich rodin a zvýšit jejich zájem o dané období. Text obsahuje i popis metody "volné psaní" s příklady jejího využití.

Život před Sametovou revolucí a dnes

Aktualizováno: 4.3.2012 15:52 | Rubrika: Československo v době normalizace
Život před Sametovou revolucí a dnes

Tento jednoduchý návod do vyučovací hodiny pomůže žákům si uvědomit rozdíly v běžném životě před listopadem 1989 a v současnosti. Je vhodný pro žáky ZŠ i za předpokladu, že jste s tímto tématem ještě ve škole nepracovali. Pomocí nastříhaných kartiček s výroky se žáci pokusí roztřídit tyto kartičky do dvou skupin. Před a po. Text obsahuje ...

_Spolupráce a projekty

Česko - polské fórumJana a Tony ŠvehloviZáštita České komise pro UNESCODějiny a současnost
Více...

_Úvodník

 „...Dvacáté století je stoletím úžasných hrůz i úžasných vědeckých vymožeností. Podle mne je nemožné být pesimistou tváří v tvář tomu, co dokázal rozum a věda. A právě tak je nemožné být naivně optimistický, když člověk žije ve století Hitlerů, Stalinů a genocid...“
Raymond Aron

PRŮVODCE PORTÁLEM PRO UŽIVATELE
A NÁVŠTĚVNÍKY

Počet registrovaných čtenářů: 67 596

WEBOVÝ ROZCESTNÍK

Počty publikovaných materiálů na portále:

Prezentace: 397
Pracovní listy: 388
Studie historiků: 461
Soubory pramenů: 826
Svědectví pamětníků na kanálu Youtube: 191

Počet členů facebookové skupiny MD: 5 563

_Nejnovější články

11.6.

Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Institut terezínské iniciativy vás zve do Brna na mezinárodní letní školu pro pedagogy Výchova k respektu a to...
30.5.

Soutěžte o knihu Stalin a Evropa

Vážení soutěživí čtenáři, redakce portálu Moderní dějiny.cz pro Vás připravila populární vědomostní soutěž. Ot...
27.5.

Kdo si na nás brousí zuby?

Přijďte si v pondělí 10. 6. do Evropského domu popovídat s šéfem BIS Michalem Koudelkou, generálem Petrem Pavl...
24.5.

Letní škola ÚSTRu

Ústav pro studium totalitních režimů, Centrum současného umění DOX a Stálá konference asociací ve vzdělávání v...
14.5.

Plzeňský seminář Nucená práce 1939-1945

Živá paměť zve učitele dějepisu a ZSV na vzdělávací seminář k tématu nucené a otrocké práce za druhé světové v...

_Nejčtenější články

2.6.

Mnichovská dohoda (29. 9. 1938 )

Dohoda o odstoupení pohraničních území ČSR obývaných německou menšinou Německu; podepsána 29. 9. 1938 na konfe...
11.3.

První světová válka 1914 - 1918

Shrnující rozsáhlá výuková prezentace rekapitulující příčiny, průběh a důsledky I. světové války. Je vhodně do...
26.4.

Letecké mapy celé ČR z padesátých let

Chcete vědět jak vypadalo vaše město či vesnice z ptačího pohledu před šedesáti lety? Hledáte zaniklé obce a s...
23.4.

Podíl rumunské armády na osvobozování Československa v roce 1945

Málo se ví, že při osvobozování Československa padlo nebo bylo raněno přes šedesát tisíc Rumunů, což je druhý ...
6.10.

Vznik Československa

Stručná výkladová prezentace pojednává o krystalizaci boje za samostatné Československo. Je založena na studii...
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT