Moderní-Dějiny.cz

Vzpomínáme na válku

Publikováno: 3.5.2013, Aktualizováno: 16.5.2013 11:17

Dějepisný projekt o 2. světové válce s využitím (nejen) orálních historických pramenů pro kvarty víceletého gymnázia, deváté třídy ZŠ i pro střední školy.

Vzpomínáme na válku

Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

Projekt přibližuje studentům události 2. světové války skrze seznámení se záznamy vzpomínek přímých účastníků, které lze získat na internetu (zejména na serveru Paměť národa). Vycházím z toho, že není nutné, aby se všichni studenti seznámili podrobně se všemi frontami a válečnými událostmi, ale je pro ně mnohem užitečnější a zajímavější, když stejný čas věnují tomu, že se s jednou frontou seznámí velmi důkladně, ale především že se sami seznámí s prameny, budou nuceni se podívat do několika různých zdrojů informací (weby o válce, literatura). Budou tak schopni si kdykoliv v budoucnosti vyhledat potřebné informace, budou vědět, že nějaké takové zdroje existují, jak se v nich hledá, co od nich mohou čekat.

Pokud projekty a aktivity zaměřené na práci s prameny, s různými zdroji informací, na vyhledávání faktů a prezentaci nalezeného zařazujete pravidelně, nejsou pro studenty ničím novým. Takto zkušení studenti si pak poradí i s náročnější a dlouhodobější prací, jakou je tento projekt. Vycházím také z toho, že 2. světové válce bylo vždy věnováno až moc času ve srovnání s jinými úseky světových i českých dějin, zejména 2. polovině 20. století. Je to vidět i na některých učebnicích. Tuto dobu projekt nezkracuje, ale snaží se využít čas efektivněji a zaměřuje se především na aktivní podíl studentů na získávání a vstřebávání informací. Je tedy alternativou k běžnému výkladu, který tak efektivní není. Na přípravu prezentací jsem dal studentům 3-4 týdny, tj. 6-8 hodin dějepisu. Pracuje se v hodinách (každá skupina by měla mít jednoho člena, který je schopen nosit do výuky notebook), ale nutné je pracovat i doma. Průběh práce sleduji na fórech v prostředí moodle. Na vlastní prezentace pak potřebuje každá skupina jednu vyučovací hodinu.

Práce na projektu je pro studenty příležitostí k vlastní realizaci, každý může uplatnit jinou stránku své kreativity. Projekt dává možnost těm studentům, kteří mají zájem, pracovat intenzivněji než ostatní. Odpadá také stres ze špatné známky, protože prezentace není zkoušení – jsou na ni dostatečně připraveni a o své věci toho ví většinou mnohem více, než mohou říci.

Obsah příloh:
1. Vzpomínáme na válku (PDF) - pokyny pro učitele, smysl závěrečného dotazníku, hypertextové odkazy na jednotlivé pamětníky a pokyny žákům pro práci
2. Pracovní listy pro žáky (Word) - záklaní informace k pamětníkům, ukázka ze vzpomínek některého z pamětníků
3. Závěrečný dotazník pro žáky (Word)

Přílohy

pdf
Vzpomínáme na válku (PDF)
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 0,28 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.
zip
Pracovní listy pro žáky (Word)
Typ souboru: *.zip | Velikost: 4,84 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.
docx
Závěrečný dotazník pro žáky (Word)
Typ souboru: *.docx | Velikost: 0,01 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

15.6.

Odboj na Ostravsku v době Protektorátu - pracovní list

Pracovní list se věnuje síti odbojových organizací a spolků na území města Ostravy a přilehlého okolí, seznamu...
20.12.

2. světová válka 1939-1941

Prezentace zachycuje události těsně před druhou světovou válkou a v její počáteční fázi. Všímá si podpisu Pakt...
20.12.

2. světová válka 1941-1943

Výuková prezentace navazuje na předcházející dokument o počáteční fázi druhé světové války. Zachycuje napadení...
26.2.

Historie Jugoslávie II. - druhá světová válka a osvobození

Druhá část výukové prezentace zahrnuje dějiny jugoslávských zemí za II. světové války, okupaci, nezávislé usta...
9.3.

Formování československého zahraničního odboje v prvním roce okupace

Záhy po mnichovských událostech se řada československých veřejných pracovníků a armádních důstojníků začala př...
5.3.

Válka v Tichomoří 1944-1945

Druhá část výkladové prezentace je zaměřena na významné bitvy, které museli Američané vybojovat v Pacifiku pro...
16.2.

Válka v Tichomoří 1940-1943

První část výkladové prezentace je zaměřena na japonskou teritoriální expanzi od 30. let 20 století., přičemž ...
26.1.

Domácí a zahraniční odboj v letech 1939-45

Prezentace se věnuje dějinám druhého čs. odboje – domácího a zahraničního. Zaměřuje se na počátky, specifika, ...
24.1.

Válka v Atlantiku - vítězství Spojenců

Druhá část výukové prezentace se zabývá závěrečnou fází války v Atlantiku – lety 1942-1945. Začíná vysvětlením...
10.1.

Válka v Atlantiku – německý nápor

První část této výukové prezentace se zabývá počáteční fází války v Atlantiku. Nepojednává pouze o samotné bit...
28.11.

17. 11. 1939 – zavření českých vysokých škol: svědectví pamětníků ze sbírky Post Bellum

V článku najdete svědectví dvou pamětníků, kteří pro projekt Post Bellum vzpomínali na demonstarci 28. října 1...
16.9.

Okupovaná Evropa - II. světová válka

Výkladová prezentace shrnující politickou situaci v jednotlivých evropských zemích okupovaných nacistickým Něm...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Aktualizováno: 12.9.2019 21:20 | Rubrika: Aktuality, Metodika
Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po někol...

_Aktuality

Stáhněte si metodiky občankářů

Aktualizováno: 12.9.2019 21:26 | Rubrika: Vzdělávání
Stáhněte si metodiky občankářů

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd vydala souhrn více než 75 metodik, které vznikly v rámci projektu VOSK. Řada témat je bytostně spjata s moderními dějinami, proto jej sdílíme i na našem webu. VOSK je zkratka n...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT