Akce se konala v rámci projektu „Paměť kraje – náměty pro atraktivní výuku“, který je financován v rámci OP VK ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu.
Debaty se zúčastnili odbornice na pravicový extremismus Petra Papiežová Vejvodová s Masarykovy univerzity v Brně, sociolog Karel Čada z Univerzity Karlovy v Praze, výchovná poradkyně Střední průmyslové školy stavební v Havířově Zuzana Gawlowská, šéfredaktor portálu Moderní dějiny Jiří Sovadina, předseda o.s. PANT Petr Pánek, člen o.s. PANT Adam Blisa a vysokoškolská pedagožka a publicistka Monika Horsáková. „Diskuse a materiál, který by vycházel ze spolupráce odborníků na extremismus a odborníků na výchovu, tady zatím citelně chybí. V tom vidím největší pozitivum tohoto projektu,“ míní sociolog Karel Čada.
Odborná diskuse se zaměřila především na to, jakým způsobem se dorost extremistických hnutí organizuje, čím mladé lidi oslovuje nebo jaké jsou nejčastější argumentační stereotypy pravicových radikálů. Řeč byla i o základní charakteristice extremistických projevů, včetně těch, které se objevují v politickém mainstreamu.
Odborníci se shodli v tom, že finální materiál by měl obsahovat nejen charakteristiku současné české extremistické scény a jejích podob, ale také souhrn jasných a přehledných argumentů vyvracejících nejčastější tvrzení radikálů. „Hovořili jsme také o podobě praktických ukázkových metodických materiálů, díky kterým by učitelé mohli manipulaci s fakty, se kterou umně pracují nejen radikálové, ale které se dopouštějí i celostátní, často dokonce veřejnoprávní média, demonstrovat,“ upřesňuje Jiří Sovadina.
„Význam výchovy – ve škole, a především v rodině je v prevenci pravicového extremismu klíčový. A v dnešním globálním světě, propojeném internetem a sociálními sítěmi, ještě nabývá na významu. Právě díky novým technologiím se mohou extremistické skupiny daleko lépe organizovat a mohou mnohem snadněji lovit nejen nové duše, ale i sympatizanty z řad široké veřejnosti. Represe policejních kordonů na náměstí přitom není řešení,“ konstatuje Petr Pánek.
Občanské sdružení PANT teď čeká nejen vyhodnocení odborné debaty, ale i určení osob, které se na zpracování metodických materiálů budou podílet. „Hotový materiál chceme distribuovat do základních a středních škol v Moravskoslezském kraji. Pro učitele přitom chceme zároveň pořádat metodické semináře, které by na něj navazovaly,“ uzavírá Petr Pánek.