Moderní-Dějiny.cz

Příběh rodiny Ulmových, spravedlivých mezi národy – pracovní listy pro žáky k tématu zachránců Židů v okupovaném Polsku

Publikováno: 16.12.2016, Aktualizováno: 16.12.2016 08:34

Předkládaný soubor pracovních listů, který je věnován tématu pronásledování Židů za války na území Polska, pomůže popsat motivace i chování pachatelů násilí, osudy jejich obětí i postoje lidí přihlížejících. Ale především je zacílen na Poláky, kteří navzdory nesmírné krutosti represivních nacistických orgánů dokázali pronásledovaným pomoci.

Příběh rodiny Ulmových, spravedlivých mezi národy – pracovní listy pro žáky k tématu zachránců Židů v okupovaném Polsku

Příběh manželů Ulmových, v němž se proplétá odvaha a zrada, lidská dobrosrdečnost a selhání, naděje a tragické finále, je vybrán jako jeden z mnoha, aby pomohl překonat zažitý jednostranný stereotyp ve vnímání postojů a chování Poláků za II. světové války vůči jejich židovským sousedům.

Kdo zachová jediný život, bude mu počítáno, jako by zachránil celý svět.
                                                                      babylónský Talmud, traktát Sanhedrin, 37a

Osud rodiny Ulmových je symbolem toho, čím byla německá okupace na území Polska.
                                                                                                             web Jad Vašem

Metodický komplet vychází z některých (v českém prostředí obecně známých) skutečností, jeho záměrem je ovšem předestřít českým žákům také neotřelá témata, která jsou ve výuce zpravidla řídce zmiňovaná či úplně opomíjená. Naprostá většina mladých lidí, kteří prošli základní školou a studují na střední, jistě slyšela ve škole (doma, v médiích) vyprávění o nacistickém teroru za druhé světové války, o okupaci, rasových zákonech a holocaustu, koncentračních táborech či plynových komorách. Jen vzácně se však ve škole setkávají s osudy konkrétních lidí, stále ještě převládá spíše výkladové, faktografické pojetí tématu – výčty politických osobností, zásadních událostí, míst a dat. Tomu odpovídá také tradiční pojetí učebnicových textů, které přinášejí mnoho informací, ale nedávají žákům příliš prostoru pro vlastní zamyšlení, pátrání, interpretaci dobových dokumentů či tvůrčí úkoly. Mladí si v sobě zpravidla nesou jisté kvantum encyklopedických (mnohdy zkratkovitých a útržkových) informací, úměrné jejich zájmu, pozornosti i paměťovým dispozicím. Učebnicové POJMY a DEFINICE však redukující složitou historickou realitu do jednoduchých černobílých schémat a stávají se tak postupem času „konvenčními emblémy“ nelidskosti nacismu. V myslích mladých lidí potom mohou fungovat jako etikety, kterým bez kontextů, souvislostí a emočního zarámování hrozí úplné vyprázdnění.

Pracovní listy jsou proto koncipovány tak, aby na pozadí známých faktografických informací přinesly i novou perspektivu. Aby vyvolávaly u žáků zájem o osudy konkrétních lidí, o jejich volby, rozhodování v časech šílených nejistot a strachu, všudypřítomného ohrožení, kdy byla smrt příliš blízko a reakcí bylo mnoho nejrůznějších, mnohdy vzájemně propletených – strach, apatie, odvaha, pomoc, zrada… Je podstatné, aby mladí lidé chápali, že takovéto volby nejsou jen rekvizitami dávné minulosti. Měli by na základě pochopení příběhů z minulosti přemýšlet o tom, jaká zásadní rozhodování budou postupovat ve svém životě. Bude pochopitelně záležet především na nich, aby jednali, volili, chovali se takovým způsobem, který by jim zajistil klidnou budoucnost bez dramatického balancování na hraně života a smrti. To by nastalo v případě ztráty svobody, kterou mnozí dnes považují za hodnotu zcela samozřejmou, za kterou není třeba se prát. Z nabízených dokumentů by mělo být zřejmé, že takovýto postoj je nebezpečnou iluzí.

Záměrem těchto metodických materiálů je rovněž seznámit české žáky se specifickou situací a atmosférou okupovaného Polska, jeho obyvatel, se zvláštním přihlédnutím k dějinám židovské přítomnosti a tragického přerušení tisícileté kontinuity v době nacistického běsnění. Zásadní je příběh rodiny, který je zasazen do širších historických souvislostí. Obsahem metodické sady je tedy soubor textů, oficiálních i soukromých, dobových i současných, fotokopie pramenů, fotografie, zásobník informací a nejrůznější typy úkolů, které jsou zaměřeny na tvůrčí práci žáků, interpretaci pramenů a nabízejí prostor pro jejich vcítění do osudů hrdinů našeho příběhu. Tomu je přizpůsobená celková struktura a rozvržení do tří na sebe navazujících částí.

První sada úkolů žákům pootevírá téma výlučností Polska v židovských dějinách a dále tematizuje těžkou situaci a postavení Židů za okupace ve velkoměstě. Zde je vybráno jako příklad hlavní město Varšava a prostředí ghetta, represivní nařízení, omezení atd. Pracovní listy kombinují práci s dobovými dokumenty (vyhlášky nacistické správy) a vzpomínkami z pera literárního kritika a svědka minulosti Marcela Reicha-Ranického.

Druhá sada navazuje logicky na tu první a rozvádí téma perzekuce Židů ve „venkovských oblastech“ na východě Polska (městečka a vesnice). Nabízí vzpomínkové texty, na jejichž základě mohou žáci popsat odlišné zacházení nacistům, vyhlazovací akce vražedných oddílů i různé modely chování – Židů, Poláků i Němců.

Vyústěním celého kompletu materiálů je pak třetí část s úkoly, která je příběhem rodiny Ulmových, zachránců i obětí, příběh nezištné pomoci, soucitu na jedné straně a zrady, bestiálního násilí na straně druhé. Nabízené dokumenty i úkoly umožňují rekonstruovat válečné události, ale také jejich poválečné dozvuky, včetně ocenění statečného činu a jeho současnou připomínkou v podobě nového muzea.

Žáci mohou vypracovávat zadané úkoly sami či ve skupinách, obojí je cenné a přínosné, záleží na učiteli, jakou cestu zvolí. Pro české žáky je rovněž důležité při práci vnímat, v čem jsou jiné a v čem podobné osudy Židů za války v Polsku a v Protektorátě Čechy a Morava.

Materiál vznikl ve spolupráci Polského institutu v Praze a portálu Moderní dějiny.cz.

Přílohy

pdf
Příběh rodiny Ulmových, spravedlivých mezi národy – pracovní listy pro žáky k tématu zachránců Židů v okupovaném Polsku
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 4,14 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

10.5.

Pro druhé! Zamyšlení nad vztahem zachránců a Židů v podmínkách protektorátu

Zamyšlení nad tématem ukrývání rasově pronásledovaných osob za války na území protektorátu připomíná osudy těc...
28.2.

Pro druhé! Zachránci Židů v podmínkách protektorátu

Pracovní listy pro žáky nabízejí několik svědectví, na jejichž základě mohou přemýšlet o motivech lidí, kteří ...
17.2.

Polský podzemní stát - pracovní listy pro žáky

14. února 1942 generál Władysław Sikorski transformoval Svaz ozbrojeného boje (ZWZ) v Zemskou armádu (Armia Kr...
30.11.

Tadeusz Gajcy – básník varšavského povstání

„Byla jím dána zkušenost smrti, zatímco jejich duše toužily po životě, dobrodružství, Bohu a pravdě“. Přináším...
30.11.

Maxmilián Maria Kolbe

Stručný životopis Maxmiliána Marii Kolbeho, mnicha, učence, misionáře, vynálezce, zakladatele kláštera, noviná...
27.4.

Poslušnost - sociálně psychologický profil pachatelů masakru židů v Jósefówě

Použijte ve výuce pracovní list s podtitulem: "Sociálně psychologický profil pachatelů masakru židů v Jósefówě...
7.3.

Národně nespolehliví?! Německy hovořící Židé v Polsku a v Československu bezprostředně po druhé světové válce

V Československu ani v Polsku nezapadali německy hovořící Židé do uměle vytvořených černobílých kategorií náro...
9.11.

Židovský Krakov

Seznamte se s historií Krakovských Židů v přehledné ilustrativní prezentaci polského učitele Adama Musiała z K...
11.1.

Povstání ve varšavském ghettu - pracovní list

Povstání ve varšavském ghettu bylo jedním největších konfliktů mezi Židy a německou armádou a je považováno za...
17.8.

Člověk ve válce a válka v člověku - polské zamyšlení

Po ničivých zkušenostech druhé světové války bylo Polsko jinou zemí než ta, která 1. a 17. září 1939 přijala v...
31.8.

Aškenázská diaspora a židovské osídlení východní Evropy

Studie nabízí základní charakteristiku aškenázských Židů v dějinné historické perspektivě s přihlédnutím ke sp...
31.5.

Povstání ve Varšavském ghettu v roce 1943

Výuková prezentace se věnuje jednomu z největších konfliktů mezi Židy a německou armádou – povstání ve varšavs...
1.4.

Vzpomínky Samuela Putermana z varšavského ghetta

Pracovní list pro studenty - spojení textu vzpomínek obyvatele židovského ghetta ve Varšavě Samuela Putermana ...
5.3.

Transporty do Niska nad Sanem. První deportace evropských Židů

Studie profesora Mečislava Boráka o prvním deportačním transportu Židů v Evropě z Ostravy do Niska nad Sanem.
4.3.

Obyčejní muži, 101. záložní policejní prapor a „konečné řešení“ v Polsku

Pracovní text k prezentaci: "Geneze nacistického vyhlazovacího programu - část druhá" je založen na rozboru kr...
Více souvisejících...

_Prameny

Rozhodování v okupované zemi

Aktualizováno: 14.7.2017 15:54 | Rubrika: Československo v letech 1938-1945
Rozhodování v okupované zemi

Výběr textů ke studiu a interpretaci, které nabízejí nejrůznější pohledy na situaci okupovaného národa, jeho momentální nelehkou situaci a také perspektivy či výhledy do budoucnosti. Tento komplet materiálů byl připraven jako dopl...

_Metodika

"Francie je dobrá a štědrá vůči lidem, které si podrobila." Tematická sonda: imperialismus a kolonialismus

Aktualizováno: 19.7.2017 13:03 | Rubrika: Počátek století a první světová válka
"Francie je dobrá a štědrá vůči lidem, které si podrobila." Tematická sonda: imperialismus a kolonialismus

Pracovní listy k tématu kolonialismu a imperialismu konce 19. a počátku 20. století jsou určeny studentům středních škol. Cvičení se zaměřují na dlouhodobé souvislosti snah evropských mocností o budování koloniálních impérií – mís...

_Aktuality

Voices of Freedom 2017

Aktualizováno: 19.7.2017 13:03 | Rubrika: Akce Moderních Dějin
Voices of Freedom 2017

Také letos se na festivalu Colours of Ostrava můžete těšit na diskusní scénu spolku PANT věnující se otázkám nedávné minulosti, aktuální přítomnosti i nejisté budoucnosti. Nabídne debaty se zajímavými lidmi, tematické filmové doku...

_Dějiny v médiích

Zemřela Emílie Machálková. Poslední česká Romka, která přežila holokaust

Aktualizováno: 17.7.2017 09:00 | Rubrika: Česko
Zemřela Emílie Machálková. Poslední česká Romka, která přežila holokaust

Rozhlas.cz - Ve věku devadesáti let zemřela Emílie Machálková, poslední česká Romka, která přežila holokaust. Českému rozhlasu to potvrdila její rodina. Emílie Machálková se narodila 25. listopadu 1926 do významné romské rodiny Ho...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2017 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT