Moderní-Dějiny.cz

Jaký byl letošní ročník Letní školy moderních dějin?

Publikováno: 2.9.2011, Aktualizováno: 30.4.2013 11:39

Co v dějepise učit? Jak začlenit do výuky výpovědi pamětníků? Jak vytvořit k filmovému svědectví pracovní list? Existuje v dějepise kontroverzní téma? Jak s ním pracovat? Jaké jsou základní způsobilosti učitele dějepisu a jak je rozvíjet? Co zařadit do hodin, aby se děti na výuku těšily? Jak posílit čtenářskou gramotnost žáků? Na tyto a mnohé další otázky hledali odpověď učitelé z celé republiky v Ostravě 29. a 30. srpna 2011.

Jaký byl letošní ročník Letní školy moderních dějin?

Téměř čtyři desítky učitelů strávily dva dny z přípravného týdne v Krajském zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v ulici Na Hradbách i na jiných místech Ostravy a načerpaly inspiraci zejména k výuce událostí 20. století. Zajímavý dvoudenní program Letní školy moderních dějin tvořila série podnětných workshopů vedených zkušenými lektory,  s nimiž se účastníci věnovali praktické metodologii, aplikovatelné jak v dějepise, tak ve výchově k občanství, základech společenských věd, mediální výchově, českém jazyce a literatuře či dalších humanitních předmětech. Jak se účastníci shodli, dějiny 2. poloviny 20. století jsou pro školáky vzdáleným dávnověkem, přestože dospělí tuto dobu považují téměř za současnost. 

Workshopy

Mgr. Jiří Tůma, vyučující na Základní škole Mendlova v Karviné a koordinátor projektů EduČas a Škola pro život, nazval svou dílnu příznačně Pančelko, kdy už bude dějepis? Účastníci si pod jeho vedením vyzkoušeli několik jednoduchých a v pedagogické praxi ověřených námětů pro práci ve třídě.
Dokumentarista Martin Šmok ze Spielbergovy nadace (Shoah Visual History Foundation), která spravuje 52 000 svědectví pamětníků holokaustu ve 32 jazycích, se zaměřil na metodologii práce s filmovým interview. „Velká politická historie se skládá z malých osobních příběhů jednotlivých lidí,“ uvedl na svém semináři, „a zachycené interview je zdrojem regionální, malé historie.“ Vybral tři výpovědi vztahující se k moravsko-slezskému regionu. Mgr. Marcel Mahdal z Gymnázia Pavla Tigrida v Ostravě-Porubě představil pracovní listy k těmto videonahrávkám a oba spolu s účastníky hledali další nápady pro práci s nimi.
Mgr. Josef März, vyučující na Gymnáziu Mostecká v Chomutově a na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, navázal na projekt Tragická místa paměti/Tragische Erinnerungsorte – Průvodce po historii jednoho regionu 1938–1945 obecně prospěšné společnosti Collegium Bohemicum a sdružení Antikomplex. Jak uchopit období protektorátu Čechy a Morava? S jakými zajímavými historickými materiály vztahujícími se k tomuto období se dá pracovat? Jsou pro žáky srozumitelné? Na tyto a další otázky hledali účastníci společně odpověď.
Z Komenského univerzity v Bratislavě přicestoval doc. PaeDr. Viliam Kratochvíl, PhD., a přivezl metodické podněty pro rozvíjení kompetencí učitele. Seznámil účastníky s metaforou stromu, prakticky ukázal konkrétní výukové figury a možnosti práce s fotografií, karikaturou či jiným uměleckým dílem.

Doprovodné akce

Jiří Tejkal zavítal na Letní školu z Židovského muzea v Praze, aby představil projekt Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století, realizovaný pražským Židovským muzeem v partnerství s Institutem Terezínské iniciativy. Učitelé se zajímali o vzdělávací programy probíhající v Židovském muzeu, řeč přišla na několikrát oceněný dokument Pavla Štingla Ghetto jménem Baluty o současnosti lodžského ghetta.
Další vzácný host přijel rovněž z Prahy a byla jím novinářka a překladatelka Petruška Šustrová. V klubu Fiducia proběhla v pondělí večer projekce tří kratších dokumentů o válce v Náhorním Karabachu a o jejích důsledcích, které Petruška Šustrová a Martin Mahdal natočili pro Českou televizi. Následující debata se týkala jak současné situace na Jižním Kavkaze, tak domácího politického dění.
Program letošní Letní školy moderních dějin uzavřela úterní návštěva Archivu města Ostravy. Návštěvníky přivítala ředitelka PhDr. Blažena Przybylová, představila, co může archiv nabídnout školám a zajímala se o konkrétní nápady učitelů týkající se propojení výuky dějepisu s návštěvou takové instituce.

Výstupy

Materiály ze všech workshopů budou zpracovány na DVD, ze kterého budou moci účastníci dále čerpat  náměty a realizovat je ve své učitelské praxi.

OHLASY V MÉDIÍCH
Události v regionech plus (Ostrava)
29. 8. 2011, 12:20
Události v regionech (Ostrava)
29. 8. 2011, 18:00
ČRo Ostrava, magazín Koktejl
1.9.2011 10:05
Magazín CVH Malach
2/2011

Občanské sdružení PANT

Letní školu moderních dějin pořádalo občanské sdružení PANT. Zaměřuje se na problematiku lidských práv a jejich porušování. Vzdělává učitele v oblasti novodobých dějin, pomáhá jim zavádět inovativní metody, být kreativní a používat dokumentární a publicistická filmová díla při výuce.  Spolupracuje s historiky, politology, pedagogy, pracovníky médií či politickými vězni. Realizuje vzdělávací projekty mapující historii a kulturní dědictví v českém, středoevropském i celoevropském regionu. Více na www.pant.cz.

Jaké další akce plánuje o. s. PANT pro učitele?

„V letošním a příštím roce zrealizujeme pro učitele sérii tematických exkurzí,“ uvedl Petr Pánek, předseda občanského sdružení. „Vezmeme je na dva dny do Polska, kde se vydáme po stopách předválečné židovské kultury i na místa utrpení za II. světové války. Tato akce je plánována na 20.–21. říjen tohoto roku. V březnu 2011 se vydáme do Berlína a Postupimi. Stranou naší pozornosti nezůstanou ani místa utrpení a bolesti na našem území. Zájemci se mohou přihlásit na dvoudenní exkurzi do Prahy a tábora Vojna u Příbrami, na místa represí v dobách nacistické či komunistické totality. Jednodenní výjezd bude po stopách předválečného československého opevnění a bojů II. světové války. Na těchto akcích získají učitelé i praktické rady, které jim pomohou zorganizovat a tematicky připravit dějepisnou exkurzi na významná místa. Účast, ubytování, doprava a vstupné do památníků budou pro učitele zdarma, školám může být poskytnuta finanční kompenzace za nepřítomnost vyučujícího.“

Vzdělávací programy o. s. PANT jsou akreditované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR a tvoří součást projektu Moderní dějiny pro učitele atraktivně a inspirativně, který je financován v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost ze státního rozpočtu České republiky a Evropského sociálního fondu.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

1.4.

Seminář Romové v Československu

Občanské sdružení PANT uspořádalo další seminář pro pedagogy v rámci projektu Moderní dějiny pro učitele. Kona...
2.9.

Fotogalerie Letní škola moderních dějin 2011

Co v dějepise učit? Jak začlenit do výuky výpovědi pamětníků? Jak vytvořit k filmovému svědectví pracovní list...
18.7.

Moderní dějiny pro učitele

Je nám milou povinností informovat učitele především z Moravskoslezského kraje, že občanskému sdružení PANT, k...
26.7.

Program letní školy moderních dějin

V průběhu července jsme dopracovali program letní školy, kterou pro učitele společně pořádají Občanské sdružen...
19.6.

Pozvánka na letní školu moderních dějin

Ústav pro studium totalitních režimů (Siwiecova 2, Praha 3) ve spolupráci s o.s. PANT si Vás dovolují pozvat n...

_Prameny

Rozhodování v období normalizace - prameny

Aktualizováno: 24.6.2017 13:33 | Rubrika: Československo v době normalizace
Rozhodování v období normalizace - prameny

Výběr několika textů ke studiu a interpretaci, který nabízí různé pohledy na dobu normalizace, její nástup a důsledky pro tehdejší československou společnost. Tento komplet materiálů byl připraven jako doplněk ke studii a pracovní...

_Metodika

… když je zle. Babo raď… Rozhodování v Čechách. Za ztížených podmínek

Aktualizováno: 24.6.2017 13:33 | Rubrika: Napříč stoletím
… když je zle. Babo raď… Rozhodování v Čechách. Za ztížených podmínek

Otázku „jací jsme“ před Peroutkou i po Peroutkovi obraceli mnozí naši významní myslitelé ze všech stran, z rubu na líc a obráceně. Je to česká specialita: sebezpyt. Pro některé je to oslabující nás posedlost, „sebebičování“, pro j...

_Aktuality

Slavnostní zahájení projektu Poslední adresa

Aktualizováno: 25.6.2017 07:42 | Rubrika: Aktuality
Slavnostní zahájení projektu Poslední adresa

Ústav pro studium totalitních režimů touto cestou zve zájemce na slavnostní zahájení projektu Poslední adresa, který bude v úterý 27. června spuštěn v České republice. Cílem projektu je připomenout jednotlivé, konkrétní oběti, kte...

_Dějiny v médiích

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2017 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT