Moderní-Dějiny.cz

Jak učit o holokaustu

Publikováno: 5.12.2011, Aktualizováno: 23.6.2013 11:38

Dovolujeme si vám nabídnout bohatý materiál s tematikou šoa, jehož smyslem je napomoci učitelům ve výuce komplikovaného a nelehkého tématu. Může být ale rovněž velmi smysluplně využit zájemci z řad studentů i veřejnosti.

Jak učit o holokaustu

Cílem materiálu je formou jakési čítanky zdůraznit aspekty tématu, které jsou podle mého názoru studentům (a laické veřejnosti) přístupné, mohou vzbudit jejich zájem a předají nejen intelektuální informaci, ale i hlubší prožitkový vjem. Z vlastních zkušeností studentky a matky studentek vím, že studující často zbytečně ztratí zájem o téma z důvodu nesrozumitelného odborného či formálního jazyka, přílišného množství faktů (názvů, dat, hesel), nemožnosti s tématem se ztotožnit a vcítit se do něho, tj. použít i jiné než racionální a intelektuální funkce, nemožnosti vztáhnout téma ke svému osobnímu životu a životní realitě. Ponechám nyní stranou kvality učitele – náročné práce učitelů si nesmírně vážím. Jako lektorka sama připravuji přednášky a semináře pro školy a veřejnost. Jsem si vědoma skutečnosti, že generace dnešních studentů je v mnohém odlišná od generace učitelů a rodičů. Přesto se domnívám, že zvídavost, touha porozumět věcem kolem sebe a pochopit jejich hlubší smysl je konstantou lidského vědomí, která se nemění – pouze na sebe bere různé podoby. Cílem materiálu je pomoci učitelům lépe přiblížit studentům období a téma holocaustu v souvislostech tak, aby pochopili, že nejde o historickou událost srovnatelnou svým významem řekněme s dobytím Kartága římskými vojsky, ale o zcela zásadní událost, která ovlivnila a stále ovlivňuje evropskou společnost, kolektivní a historickou paměť, rodovou, rodinnou a individuální paměť, evropské duchovní klima a utváření evropské identity. Také proto připojuji k částem „Před válkou“, „Válka a holokaust“ a „Po válce“ část „Léčení“. Chápu, ţe léčení duše není tématem historickým. Zároveň je však silným argumentem pro tvrzení, ţe historie je důleţitým poučením pro současníky. Jaký jiný smysl by mělo učit se o událostech, jež se mne osobně a mé současnosti netýkají? Lidské osudy se do učebnic nevejdou, přesto jsou právě tím, co může historii oživit a aktualizovat a s čím se může student ztotožnit. A dějepis (nejlépe ve spolupráci s občanskou naukou či společenskovědní výchovou) je předmětem, který – je-li dobře vyučován – může být až palčivě aktuální. Vážení čtenáři, díky grantu projektu EU „Kulturní dědictví česko-polského příhraničí“ jsme tento materiál mohli na webu zpřístupnit všem potenciálním zájemcům. Těším se na vaše komentáře a připomínky.

Učební materiál "Jak učit o holokaustu" byl realizován s podporou projektu EU "Kulturní dědictví česko-polského příhraničí" (registrační číslo CZ.3.22/3.3.01/10.02094).

Terezie Dubinová, PhD. Autorka vystudovala FF UK v Praze, obory kulturologie a hebraistika. Od roku 2008 pracuje jako správkyně synagogy v Turnově a lektorka přednášek a seminářů s tematikou židovské kultury a náboženství a ženské spirituality.

Více najdete zde: www.synagoga-turnov.cz a www.oheladom.cz

Přílohy

pdf
Jak učit o holocaustu
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 1,51 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

1.2.

Holokaust a jiné genocidy – nová kniha Edice Moderní dějiny

Další vydavatelský počin PANTu a jeho Edice Moderní dějiny se věnuje nejpodstatnějším genocidám 20. století – ...
3.8.

Geneze nacistického vyhlazovacího programu - část první

Výkladová prezentace hledá kořeny nacistického antisemitismu již v 19. století, sleduje výrazný posun v protiž...
3.8.

Geneze nacistického vyhlazovacího programu - část druhá

Druhá část výukové prezentace se soustředí na radikalizaci protižidovské politiky v nacistickém Německu, sledu...
7.5.

Jan Němec "Démanty noci". Pracovní list

Praktický pracovní list k filmu Démanty noci nabízí základní informace k tomuto snímku a rady pro učitele děje...
15.12.

Bratislavská pracovní skupina - odbojová židovská organizace

Pracovní list se snaží dokumentovat činnost bratislavské ilegální židovské odbojové „Pracovnej skupiny“ na zák...
30.11.

Popírači holocaustu - metodika pro práci se studenty

Náměty jak s tímto aktuálním tématem v hodinách pracovat, jak dát žákům informace „druhé strany“ a možnost kon...
25.1.

Kadeřníkem v Treblince - ukázka z filmu Šoa (Francie, 1985)

Velmi strhující a emotivní výpověď Abrahama Bomby z Izraele. Ten byl spolu s ostatními 16 holiči donucen praco...
21.6.

Spolužáci, 2003-2005

Seznamte se s ojedinělým projektem Gymnázia na Mikulášském náměstí v Plzni. Studenti literárního semináře mapo...
14.1.

Každodenní život ve varšavském ghettu 1941

Jeruzalémský památník Jad Vašem vytvořil pracovní text pro studenty druhého stupně základních a středních škol...
12.12.

Popírači holocaustu – absolutní lháři

Výkladová prezentace vycházející z knihy D. Lipstadtové - Popírání holocaustu. Text je věnován genezi zpochybň...
14.8.

Koncentrační tábor Osvětim

Ilustrativní prezentace koncentračního tábora Auschwitz - Osvětim. Fotografické album

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Antonín Novotný - komunistický politik a prezident

Aktualizováno: 9.5.2019 12:17 | Rubrika: Šedesátá léta 20. století, Československo v letech 1948-1968
Antonín Novotný -  komunistický politik a prezident

Prezentace přináší základní údaje o osobnosti československého komunistického politika a prezidenta Antonína Novotného, za jehož vedení se na přelomu 50. a 60. let 20. století musel režim potýkat s neustále se zhoršující hospodářs...

_Aktuality

Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Aktualizováno: 11.6.2019 15:10 | Rubrika: Vzdělávání
Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Institut terezínské iniciativy vás zve do Brna na mezinárodní letní školu pro pedagogy Výchova k respektu a toleranci. Role příběhů ve výuce, kterou pořádá Institut Terezínské iniciativy ve spolupráci s Anne Frank House v Amsterda...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT