Moderní-Dějiny.cz

Jak pracovat s tématem extremismus?

Publikováno: 13.6.2010, Aktualizováno: 30.9.2012 21:22
Rubrika(y): Střední škola
Autor: (red)

Občanské sdružení Asi-milovaní vydává příručku s názvem „Hrozby neonacismu – Příležitosti demokracie“. Příručka je součástí stejnojmenného projektu zaměřeného na učitele a další pedagogické pracovníky. Těm má sloužit jako nástroj, který jim umožní účinně působit na studenty v prevenci projevů neonacismu a dalších extremistických postojů.

Jak pracovat s tématem extremismus?

„Před několika dny byly zveřejněny výsledky studentských voleb. Ukázala se v nich překvapivě vysoká podpora krajně pravicové Dělnické strany pro sociální spravedlnost, která je úzce napojena na ultrapravicovou scénu. I na základě těchto voleb je vidět, že je nejvyšší čas na to, aby se učitelé začali o extremismu, neonacismu a dalších tématech s tím spojených otevřeně bavit se svými žáky,“ říká koordinátorka projektu Dana Gabaľová ze sdružení Asi-milovaní.

Více než dvousetstránková příručka, kterou sdružení Asi-milovaní právě vydává, obsahuje teoretickou část představující základní pojmy a politické ideologie patřící do oblasti extremismu a také popis historického vývoje pravicového extremismu na území Československa a České republiky.

Druhá část příručky je zaměřena na pedagogickou práci. Tyto texty podrobně představují, na co se musí připravit pedagog ještě před tím, než s tématem extremismus začne pracovat, jaké možnosti se mu nabízejí v rámci práce se školním kurikulem a klimatem školy, jak může téma efektivně a bezpečně zapojit do výuky a jaké jsou možnosti prevence příklonu studentů k extremistickým názorům. Příručka dále obsahuje tři programy, které mohou pedagogové přímo zapojit do výuky a texty od Policie ČR, které podrobněji představují zapojení policistů do protiextremistických snah.

Kompletní příručka je ke stažení na webové stránce www.asi-milovani.cz.

V rámci stejnojmenného projektu uspořádalo sdružení Asi-milovaní od října do listopadu loňského roku tři pilotní semináře pro pedagogické pracovníky ve třech městech České republiky – v Plzni, Brně a Jihlavě. Cílem seminářů bylo přiblížit účastníkům, jak pracovat ve výuce s tématem extremismu. Zúčastnilo se jich 72 účastníků z různých částí republiky. „V současnosti máme připraveny dva typy akreditovaných seminářů – úvodní osmihodinový seminář s názvem „Extremismus a škola“ a podrobnější seminář v rozsahu 24 hodin s názvem „Výchova k aktivnímu občanství a extremismus. Oba dva typy seminářů si pro své pedagogy školy mohou objednávat na kontaktech uvedených na našich webových stránkách,“ dodává Dana Gabaľová.

Projekt i příručka úzce navazují na projekt „Dovedu to pochopit? – Hrozby neonacismu“, který v roce 2008 realizoval vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni.

Více informací poskytne:
Dana Gabaľová, tel.: 602 317 920

Příručku „Hrozby neonacismu – Příležitosti demokracie“ si můžete stáhnout ZDE

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

12.12.

Popírači holocaustu – absolutní lháři

Výkladová prezentace vycházející z knihy D. Lipstadtové - Popírání holocaustu. Text je věnován genezi zpochybň...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Aktualizováno: 12.9.2019 21:20 | Rubrika: Aktuality, Metodika
Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po někol...

_Aktuality

Stáhněte si metodiky občankářů

Aktualizováno: 12.9.2019 21:26 | Rubrika: Vzdělávání
Stáhněte si metodiky občankářů

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd vydala souhrn více než 75 metodik, které vznikly v rámci projektu VOSK. Řada témat je bytostně spjata s moderními dějinami, proto jej sdílíme i na našem webu. VOSK je zkratka n...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT