Moderní-Dějiny.cz

Historické dílny ÚSTRu a FF UK

Publikováno: 9.10.2015, Aktualizováno: 9.10.2015 07:39
Rubrika(y): Vzdělávání
Autor: (red)

Ústav pro studium totalitních režimů zve zájemce na sérii workshopů, „historické dílny“, které připravuje společně s Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy. Jejich nabídku tvoří témata zaměřená na média, jež vstupují do školní výuky o minulosti. Budeme se tak zabývat tradičními médii poznávání minulosti (muzeum, učebnice) i dynamickými fenomény (Wikipedie).

Historické dílny ÚSTRu a FF UK

    

Ústřední myšlenku dílen tvoří propojení akademického prostředí s praktickou školní výukou, historické dílny jsou akreditovány jako kurz dalšího vzdělávání MŠMT.

Historické dílny navazují na konferenci Škola vs. paměť? Konflikt, identita, soužití (střední Evropa), jež se uskutečnila v Praze na podzim 2014. Na přípravě se podílejí studenti magisterského a doktorského studia historie na FF UK v Praze. Na projektu spolupracují Ústav pro studium totalitních režimů a Ústav českých dějin FF UK.

Nejaktuálnější dílna se 9. 10. na téma panelová sídliště v Praze.

Další chystané dílny:

Fotografie ve výuce (dějepisu)
15. 10. 2015 Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 17:30–20:00

V posledních desetiletích se fotografie stala součástí každodenního života většiny z nás. Fotoalbum je neodmyslitelnou součástí rodinného vzpomínání. Kromě fotografií nás a našich blízkých všichni důvěrně známe fotografie, které jednoznačně vyvolávají obrazy z naší kulturní paměti: Osvětim, pohřeb Jana Palacha, vylodění v Normandii, hroutící se Dvojčata 11. září 2001 a další.
Zveme vás k dialogu o využití fotografie ve školním prostředí. Seminář je určen pro všechny zájemce o didaktiku dějepisu z řad studentů, ale také pro učitele dějepisu a příbuzných společenskovědních předmětů bez ohledu na to, zda s fotografiemi již ve výuce pracují či ne. V rámci semináře bude možnost diskutovat nad významy fotografie, předat a sdílet zkušenosti z praxe či pracovat s konkrétním materiálem.
Otázky
Jaké otázky můžeme fotografiím klást při výuce dějepisu?
U jakých témat můžeme fotografie využívat jako prameny?
Jsou fotografie jen vhodnou ilustrací do učebnice, nebo se mohou stát i předmětem přemýšlení a tvůrčí práce studentů?

Film ve výuce (dějepisu)
16. 10. 2015 Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 10:00 - 16:30

Současnou historickou kulturu a kolektivně sdílené představy o minulosti ve stále větší míře ovlivňují filmové obrazy. Vedle historických dokumentů vznikají hraná dramata, ale též různé hybridní žánry, v nichž se hranice mezi fikcí a skutečností vymezuje obtížně (příkladně České století). Film se stále častěji objevuje i ve školní výuce. V této historické dílně se zaměříme na dokumentární a historický film jako na médium, které umožňuje vytvářet prostor pro dialog mezi minulostí a přítomností. Nad konkrétními ukázkami prověříme možnosti, jak film využít ve výuce. Účastníci si také vyzkoušejí konkrétní metody práce s filmem a budou moci navzájem sdílet vlastní zkušenosti. Obsahová analýza filmů rozvíjí vizuální gramotnost žáků a vede je k tomu, aby vůči obrazům minulosti, jež cirkulují ve veřejném prostoru, zaujímali kritický odstup. Učiteli mohou audiovizuální média pomoci při formulaci náročnějších otázek a vzdělávacích cílů, které se netýkají pouze historie, ale též specifik filmu jako média kolektivní paměti.
Otázky
Jakým způsobem můžeme dokumentární film nebo historické drama využít ve výuce dějepisu?
Existují nějaké vazby mezi utvářením (kolektivní) paměti a filmovou produkcí?
Jakým způsobem může “kritické čtení” filmových obrazů ovlivnit vizuální gramotnost?

Libeň mnoha tváří
21. 10. 2015, Libeň, 15:15–18:30

V rámci této historické dílny se budeme formou procházky zajímat o minulost i přítomnost pražské čtvrti a dříve samostatného města Libeň. Prostorový workshop proběhne ve spolupráci s místním gymnáziem. Libeň pro někoho možná nečekaně nabízí mnoho rozličných míst, které z ní činí didakticky zajímavý prostor, ve kterém se propojuje velké množství historických i kulturních vrstev. V úvahu připadá například vrstva raně novověká, romantická, dělnická, měšťanská, česká, židovská, romská, hrabalovská, normalizační i současná. Můžeme nahlédnout do urbanistického rozvoje této čtvrti. Do dílny se zapojí i studenti, kteří se v Libni pohybují každý den. Účastníci z řad učitelů získají představu o tom, jak okolí své školy vnímají studenti a nakolik se jejich názor v rámci práce v prostoru pozmění. Návštěvník dílny se tak nejen dozví informace o této čtvrti, ale zúčastní se projektu, který mu může poskytnout inspiraci pro didakticky produktivní práci s prostorem v okolí školy. Metody práce nejsou vázány na zvláštnosti Libně, ale jsou přenosné.
Otázky
Jak vnímáme místa, kde se každý den pohybujeme? Jak komplexně je vnímáme? Je nám zřejmý vztah mezi těmito místy a „velkými dějinami“?
Jak lze zapojit nejbližší okolí školy do výuky dějepisu? Jak se liší například od výletů do ne tak známých míst?

Kompletní program historických dílen si stáhněte v příloze článku.

Všechny informace včetně přihlašovacího formuláře naleznete ZDE

Přílohy

pdf
Kompletní program historických dílen
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 0,64 MB | Stáhnout soubor...

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Aktualizováno: 12.9.2019 21:20 | Rubrika: Aktuality, Metodika
Metafora stromu jako model didaktiky dějepisu

Vyšla nejnovější didaktika dějepisu od uznávaného autora s dlouholetou praxí výuky dějepisu na ZŠ a gymnáziu – výsledek mnoha seminářů pro učitele dějepisu na Slovensku i v ČR, nebo pro studenty učitelství, kteří společně po někol...

_Aktuality

Stáhněte si metodiky občankářů

Aktualizováno: 12.9.2019 21:26 | Rubrika: Vzdělávání
Stáhněte si metodiky občankářů

Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd vydala souhrn více než 75 metodik, které vznikly v rámci projektu VOSK. Řada témat je bytostně spjata s moderními dějinami, proto jej sdílíme i na našem webu. VOSK je zkratka n...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT