Moderní-Dějiny.cz

Dvoudenní podzimní seminář Moderních dějin v Hrabyni a Kravařích

Publikováno: 22.9.2013, Aktualizováno: 27.9.2013 12:55
Autor: (red)

V pátek a sobotu (20. - 21. 9. 2013) se v Hrabyni a Kravařích uskutečnil dvoudenní podzimní seminář Moderních dějin, první akce projektu "Paměť kraje". Dva dny metodických nápadů, inspirací a setkání se zajímavými hosty a lektory pro učitele z Moravskoslezského kraje se odehrávaly v tvůrčí atmosféře a přinesly 45 účastníkům z řad učitelů dějepisu mnoho cenných informací, námětů i konkrétních materiálů do výuky dějepisu.

Dvoudenní podzimní seminář Moderních dějin v Hrabyni a Kravařích

Seminář se konal v rámci projektu „Paměť kraje – náměty pro atraktivní výuku“, který je financován v rámci OP VK ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu. 

První den semináře probíhal v prostorách Památníku druhé světové války v Hrabyni. V úvodu představil předseda Občanského sdružení PANT Petr Pánek účastníkům z řad učitelů dějepisu základních a středních škol všechny aktivity nového projektu „Paměť kraje“, který byl podpořen OPVK ESF. Dvoudenní seminář je jeho první aktivitou a zároveň otevírá historická témata i metodické postupy, které jsou základní osou celého projektu. Zároveň uvedl podrobný program celého dvoudenního setkání.  Poté představila ředitelka Památníku Jana Horáková jeho historii a postupnou proměnu od památníku jako místa paměti a vzpomínání k dnešní podobě moderního muzea, vzdělávací instituce a samozřejmě stále památného místa. Zároveň učitelům nabídla možnosti, jak smysluplně využít památník coby místo výuky mimo školu (komentované prohlídky pro žáky, projektový den v expozici a učebních prostorách, práce se sbírkovými předměty a prameny, pomoc při tvorbě studentských prací, zapůjčení putovních výstav do škol atd.).

Dopolední program pokračoval motivační prohlídkou expozic památníku s výkladem Jany Horákové, po které následoval inspiromat – náměty na využití muzea a jeho expozic při tvorbě pracovních materiálů pro studenty. Marcel Mahdal představil účastníkům návrh metodického listu, který by žáci vypracovávali ještě před návštěvou památníku a byli tak již s předstihem seznámeni s historií či proměnou místa, do kterého se s učitelem vypraví. Jiří Hruška poté nabídl teoretickou typologii jednotlivých činností a aktivit, které mohou učitelé využít přímo v expozici či po jejím zhlédnutí. Jiří Sovadina představil učitelům možnosti pracovního listu založeného na interpretaci pramenů s použitím analytických otázek metodika Viliama Kratochvíla. Petr Šimíček se zaměřil na konkrétní a ozkoušené příklady úkolů do pracovních listů pro žáky, zaměřené na rozvíjení tvůrčích schopností či kreativity žáků.

Po obědové přestávce vyrazili učitelé, rozdělení do pracovních skupinek po pěti, opět do expozic památníku, pomocí fotoaparátů si nasnímali materiály pro tvorbu pracovních listů, vypisovali potřebné informace, pořizovali nákresy a plánky a promýšleli přímo ve výstavním prostoru konkrétní podobu pracovního listu pro své žáky. Závěr pracovní části se odehrál opět ve výukových prostorách památníku, kde učitelé ve skupinách své nápady dotvářeli. Ve formě prezentace / wordovského dokumentu s otázkami a úkoly je pak prezentovali před svými kolegy. Během několikahodinového snažení vznikly opravdu nápadité praktické pracovní materiály, které mohou jejich tvůrci využít se svými žáky při společné návštěvě památníku.

Druhý den, již v Kravařích, zahájil svou přednáškou prof. Vilém Prečan. V úvodu se zaměřil na exil a emigraci v novodobých československých dějinách a charakterizoval jednotlivé exulantské vlny (po r. 1939, po r. 1948, po r. 1977 a za normalizace). V této souvislosti zaujal účastníky semináře vylíčením svého vlastního životního příběhu, od počátečního odmítání emigrace až po odchod ze země a vyvíjení aktivit podporujících československou opozici ve vlasti. Přiblížil také velmi sugestivně peripetie provázející vznik Československého dokumentačního střediska na zámku Schwarzenbergu v Scheinfeldu a hlavní cíle jeho činnosti. V závěru pan profesor odpovídal ochotně na mnoho dotazů zúčastněných učitelů.

Dalším bodem dopoledního programu bylo vystoupení Leoše Bednáře z Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) Praha, který přítomným nastínil základy užívání autorského práva v prostředí školy. Téma, které je mnoha učiteli často laicky probíráno, vyvolalo rozsáhlou diskusi, ve které se řešily problémy klíčové i vyloženě kuriozní. Příjemným zjištěním se stalo, že autorský zákon je přiměřeně vstřícný vzdělávacímu užití děl (to se ale netýká např. softwaru) a že důsledné dodržování mnoha přísných licenčních pravidel (např. o vystavování prací žáků mimo prostory školy) nikdo nekontroluje, nežaluje a tudíž ani netrestá. IFPI chystá na počátek roku 2014 cyklus besed pořádaných pro školy, kde budou s právníky po republice cestovat také umělci, kteří se pokusí problematiku autorského práva popularizovat také mezi studenty.

Odpolední sobotní program byl rozdělen do tří workshopů, jejichž tématem bylo využití orální historie ve školní výuce. Martin Šmok svou přednášku nazval: „Dvousečná zbraň: využívání filmových svědectví ve vzdělávání“. V prezentaci se zaměřil na předání svých praktických zkušeností s využíváním archivu filmových výpovědí z archivu USC Shoah Foundation a v praktických ukázkách upozornil na některé problémy spojené s využíváním oral history (doplňování chybějících kontextů, či etické otázky spojené se střihem). Milan Hes představil svým kolegům možnosti jak využít audiovizuální svědectví jako školní historický pramen. Účastníci byli obeznámeni s důležitými aspekty orální historie a její využití ve školní praxi. Na příkladu projekce krátkého dokumentárního snímku „Sudety - protrhnout vrstvu lhostejnosti“ nabídl možné metodické přístupy. Účastníci dílny předkládali své náměty a diskutovali nad možnostmi využití tohoto snímku v hodinách dějepisu. Marcel Mahdal ve svém praktickém příspěvku seznámil kolegy se základními postupy techniky střihu videa. Účastníci měli možnost nabyté rady okamžitě využít v praxi a sestříhat si vlastní nahrávku svědectví pamětníka. Posluchači získali také informace o různých typech formátů, střihových programech a postupech jak co nejjednodušeji sestříhat krátké video.

Všechny materiály, které byly v průběhu semináře používány, stejně tak jako materiály, které během dvou dní vznikly budou součástí DVD sborníku, který bude zaslán všem účastníkům akce.

Fotografie

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

14.9.

Dvoudenní seminář Moderních dějin k výročí roku 1989

Ve dnech 12. a 13. září 2014 se při příležitosti blížícího se výročí listopadových událostí roku 1989 uskutečn...
6.9.

Program dvoudenního semináře Moderních dějin k výročí roku 1989

Dva dny plné metodických nápadů, inspirací a setkání se zajímavými hosty a erudovanými lektory pro 45 učitelů ...
24.6.

Připravujeme dvoudenní metodický seminář pro učitele Moravskoslezského kraje věnovaný výročí roku 1989

Dva dny plné metodických nápadů, inspirací a setkání se zajímavými hosty a erudovanými lektory pro učitele z M...

_Prameny

Volyňský masakr - texty ke studiu a prameny

Aktualizováno: 5.12.2017 21:19 | Rubrika: Dějiny Polska, Druhá světová válka
Volyňský masakr - texty ke studiu a prameny

Soubor nabízí českým učitelům doplňující materiály, které mohou využít při přípravě hodiny nebo semináře na téma volyňského masakru, masového vraždění polských obyvatel ukrajinskými nacionalisty v době II. světové války. Textové u...

_Metodika

Volyňský masakr a polsko-ukrajinské vztahy v první půli 20. století

Aktualizováno: 30.11.2017 17:36 | Rubrika: Dějiny Polska, Druhá světová válka
Volyňský masakr a polsko-ukrajinské vztahy v první půli 20. století

Pracovní listy jsou vytvořeny pro české učitele a jejich žáky s cílem představit kořeny, průběh a tragické důsledky tzv. volyňského masakru, organizovaného vraždění Poláků v letech 1943-45, v širším kontextu polsko-ukrajinských vz...

_Aktuality

Soutěžte o knihu Normalizované životy

Aktualizováno: 11.12.2017 09:16 | Rubrika: Aktuality
Soutěžte o knihu Normalizované životy

Vážení soutěživí čtenáři, redakce portálu Moderní dějiny.cz pro Vás připravila novou vědomostní soutěž. Otázku jsme vybrali z knihy Adama Drdy a Mikuláše Kroupy "Normalizované životy", která byla napsána podle televizního cyklu "P...

_Dějiny v médiích

Kreml manipuluje se srpnovou invazí v roce 1968 už déle, varuje rusista. "Ohýbání" historie je běžné

Aktualizováno: 6.12.2017 07:58 | Rubrika: Česko, Rusko
Kreml manipuluje se srpnovou invazí v roce 1968 už déle, varuje rusista. "Ohýbání" historie je běžné

Aktuálně.cz - Nedávný skandál kolem článku ruského armádního webu Zvezda TV, který oslavoval sovětskou invazi do Československa v srpnu 1968, není podle rusisty Štěpána Černouška ojedinělý. Kontroverzních článků a televizních doku...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2017 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT