Moderní-Dějiny.cz

Didaktický seminář Moderních dějin pro studenty Slezské univerzity

Publikováno: 13.3.2013, Aktualizováno: 21.3.2013 05:11
Autor: (red)

Ve dnech 7.-9. března 2013 se ve Velkých Losinách konal didaktický seminář pro studenty dějepisu a učitelství dějepisu Slezské univerzity v Opavě, jehož lektory byli redaktoři portálu Jiří Sovadina a Petr Šimíček. Byl zaměřen především na ukázky moderních výukových metod, praktická metodická cvičení a samostatnou práci studentů pod vedením zkušených učitelů z praxe.

Didaktický seminář Moderních dějin pro studenty Slezské univerzity

Základním cílem semináře organizovaného pracovníky Historického ústavu Slezské univerzity, především paní PhDr. Karlou Vymětalovou, bylo představit studentům vysoké školy, budoucím učitelům dějepisu, konkrétní moderní metody a inspirativní způsoby současného dějepisného vyučování. Vzhledem k situaci obvyklé na mnoha pedagogických fakultách, kdy je didaktika vyučována především jako vysoce teoretická disciplína, bohužel bez intenzivnějšího kontaktu se základoškolskou či středoškolskou praxí, byl tento seminář postaven především na diskusích, tvůrčím přístupu k jednotlivým metodickým metodám a vlastním praktickém ozkoušení některých z nich. Z reakcí studentů v průběhu pracovních činností i při závěrečném vyhodnocení bylo zřejmé, že se vytýčený účel včetně konkrétních cílů podařilo naplnit. Lektoři byli velmi spokojeni s tvůrčím přístupem a zápalem pro věc u všech zúčastněných studentů. Ti si naopak pochvalovali praktické inspirace a možnost využití metod ve své budoucí učitelské praxi.

Obsah semináře:

I. Prezentace výukových možností vzdělávacího portálu Moderní dějiny.cz - přehledné úložiště pramenů, mikrostudie historiků, otevřené výukové materiály a možnosti jejich využití ve vyučovacím procesu - aktivní práce s moderní multimediální pomůckou, vyhledávání, úpravy

II. Ikonické prameny a jejich využití ve výuce: karikatura a dobová fotografie
a, teoretická část (dějiny žánru, podoby, cíle a charakteristiky)
b, praktická cvičení (interpretace karikatur a jejich využití ve výuce, vlastní tvorba pracovních listů)
tematicky: reakce na Mnichov 1938 (karikatury z různých zemí), propagandistické karikatury 50. let (československé i světové - reakce na studenou válku)

III. Dokumentární film ve výuce
a, teoretická část (výhody a úskalí projekcí dokumentárních snímků ve vyučovací hodině, základní pravidla pro smysluplné projekce na základě letité učitelské zkušenosti lektorů)
b, praktická část - projekce vybraných dokumentů PANTu z cyklu Sami proti zlu a Dějiny na vlastní kůži (ideální stiopáž jednotlivých snímků - do 15 minut, jsou vytvořeny pro školní výuku) a tvorba metodických materiálů ke konkrétním dokumentárním snímkům pod vedením lektorů, srovnání studentských prací s pracemi profesionálních didaktiků (pro vybrané snímky)

IV. Praktická tvorba metodických materiálů pod vedením lektorů - tvorba výukových prezentací / pracovních listů na základě vybraných souborů pramenů (fotografií, novin, letáků atd.) ke zlomovým událostem našich dějin, metodické náměty pro práci s jednotlivými prameny (nástup komunismu, 50. léta, Pražské jaro a rok 1968, Charta 77 a tzv. Anticharta, rok 1989)

Z ohlasů studentů:
- výborné, že byly vyjádřeny myšlenky a nápady z praxe a zkušeností lektorů
- hodně užitečných odkazů na výborné zdroje, filmy, dokumenty atd.
- kvalita výukových materiálů
- dozvěděli jsme se spoustů věcí o možnosti využívání dobových pamětí ve výuce na školách, což se za nás na školách nedělo
- vytvoření příjemné atmosféry, zábavná forma podněcující různorodé aktivity
- energie, pozitivní a kladný přístup, otevřenost, akceptace názorů druhých, zapálenost a odbornost
- kvalitní a inspirativní diskuse
- děkujeme za Vaši lásku oboru!!!! a zároveň za Vaši neocenitelnou práci, kterou děláte nejen pro studenty, ale také pro kolegy učitele, je neuvěřitelné, že v dnešní době stále existují lidé, kteří dělají práci navíc, a to jen díky svému přesvědčení, je to velmi inspirativní :-)
- děkujeme za to, že jste v nás obnovili lásku k oboru, ubíjenou hromadou univerzitních faktů, už dávno jsme zapomněly, proč tento obor milujeme

Semináře se účastnilo 23 studentů a byl součástí projektu Popularizace nejnovějších výzkumných a vědeckých výsledků Ústavu historických věd Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě v oblasti historických věd v rámci středoevropské komparace (OPVK 7.2.3).

Přílohy

zip
Studentské návrhy pracovních materiálů pro učitele a žáky k tématu První výročí okupace - 21. srpen 1969
Typ souboru: *.zip | Velikost: 4,07 MB | Stáhnout soubor...

Fotografie

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literaturyPandorina skrinka
Více...

_Prameny

Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968

Aktualizováno: 3.4.2020 21:24 | Rubrika: Československo v letech 1948-1968
Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita zkoumá fenomén vlivu cenzury a propagandy na svobodu slova na konkrétním historickém příkladu Československa v roce 1968.

_Metodika

Vznik Československa

Aktualizováno: 30.10.2019 11:10 | Rubrika: Počátek století a první světová válka
Vznik Československa

Stručná výkladová prezentace pojednává o krystalizaci boje za samostatné Československo. Je založena na studii Rozpad rakousko-uherské monarchie a nové politické uspořádání středoevropského prostoru, jejímž autorem je doc. PhDr. J...

_Aktuality

Instruktážní videa a manuály jak pracovat s elearningem na IWitness

Aktualizováno: 3.4.2020 21:24 | Rubrika: Vzdělávání
Instruktážní videa a manuály jak pracovat s elearningem na IWitness

Martin Šmok vám v instruktážních videích poradí jak pracovat s elearningovou platformou IWitness. Odpoví na otázky jak se registrovat, jak vytvořit třídu a jak zadávat a stavět aktivity?

_Dějiny v médiích

Festival svobody Na školách

Aktualizováno: 30.11.2019 18:58 | Rubrika: Česko
Festival svobody Na školách

Projekt několika neziskových organizací působících na poli vzdělávání, které na jednom místě středním školám nabízejí soubor aktivit a materiálů připomínajících 30. výročí sametové revoluce. Tento soubor má studentům představit ne...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2020 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT