Moderní-Dějiny.cz

Didaktické aspekty audiovizuálního svědectví

Publikováno: 19.2.2013, Aktualizováno: 26.2.2013 13:30
Autor: Hes Milan

V českém prostředí neexistuje doposud v didaktice dějepisu významnější práce, která by se detailněji věnovala otázkám rozboru „charakteristických znaků“ autobiografické paměti. Předkládaná studie chce být alespoň skromným příspěvkem k této otázce a mohla by se stát určitým podnětem k dalším mezipředmětovým bádáním i jistou nabídkou konkrétního využití audiovizuálního svědectví pamětníka jako školního historického pramene.

Didaktické aspekty audiovizuálního svědectví

Tento materiál vznikl v rámci projektu „Moderní dějiny do škol“, který je financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

Obsah

1. Paměť a pamětník
1.1. Nárůst zájmu o paměť
1.2. Fenomén "pamětník"

2. Audiovizuální svědectví v edukačním prostředí
2.1. Orální historie a škola
2.2. Audiovizuální svědectví jako školní pramen
2.2.1. K povaze školního historického pramene
2.2.2. Analýza školního pramene (svědectví)
2.2.3. Audiovizuální svědectví ve výuce dějepisu

Závěr

Přílohy

pdf
Didaktické aspekty audiovizuálního svědectví
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 0,60 MB
Pro přístup k souboru musíte být přihlášen.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

16.12.

Školní historický písemný pramen ve výuce dějepisu

Text slovenského didaktika Viliama Kratochvíla se zabývá možnostmi využití a analýzy písemného pramene ve škol...
18.3.

Dokumentární film jako školní historický pramen

Jeden z dosud nejrozsáhlejších empirických výzkumů „Mládež a dějiny“ potvrdil, že dokumentární i hraný film má...
9.3.

Metodika záznamu rozhovorů s pamětníky

Ve spolupráci s našimi kolegy z Post Bellum jsme pro vás připravili praktický metodický manuál pro záznam rozh...
22.2.

Karikatura a fotografie jako školský historický obrazový pramen

Metodické modely konkretizují možné postupy práce se školskými historickými obrazovými prameny, které napomáha...
17.11.

IWitness - databáze pamětníků holokaustu on-line

Chcete vyhledávat v databázi pamětníků podle klíčových slov a stříhat z nich vlastní videa? Chcete si procviči...
1.6.

Pamětníci Holocaustu nyní i na Youtube

Téměř sto sestřihů rozhovorů s pamětníky a přeživšími Šoa (holocaustu) nyní můžete sledovat v angličtině na Yo...
28.5.

Osvobození terezínského ghetta ve vzpomínkách pamětníků

Při příležitosti spuštění webových stránek Centra vizuální historie Malach, které proběhlo ve dnech 65. výročí...
20.4.

Kolektivizace zemědělství ve svědectví pamětníků sbírky Post Bellum

Odkazy na řadu svědectví pamětníků ze sbírky Post Bellum k tématu kolektivizace. Ve výuce můžete využít audio ...
28.11.

17. 11. 1939 – zavření českých vysokých škol: svědectví pamětníků ze sbírky Post Bellum

V článku najdete svědectví dvou pamětníků, kteří pro projekt Post Bellum vzpomínali na demonstarci 28. října 1...
24.10.

Občanská válka ve Španělsku: svědectví pamětníků ze sbírky Post Bellum

V článku najdete svědectví dvou českých interbrigadistů, kteří pro projekt Post Bellum vzpomínali na svou účas...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Antonín Novotný - komunistický politik a prezident

Aktualizováno: 9.5.2019 12:17 | Rubrika: Šedesátá léta 20. století, Československo v letech 1948-1968
Antonín Novotný -  komunistický politik a prezident

Prezentace přináší základní údaje o osobnosti československého komunistického politika a prezidenta Antonína Novotného, za jehož vedení se na přelomu 50. a 60. let 20. století musel režim potýkat s neustále se zhoršující hospodářs...

_Aktuality

Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Aktualizováno: 11.6.2019 15:10 | Rubrika: Vzdělávání
Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Institut terezínské iniciativy vás zve do Brna na mezinárodní letní školu pro pedagogy Výchova k respektu a toleranci. Role příběhů ve výuce, kterou pořádá Institut Terezínské iniciativy ve spolupráci s Anne Frank House v Amsterda...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT