Moderní-Dějiny.cz

Daniil Ivanovič Charms -Tygr v Praze

Publikováno: 16.3.2013, Aktualizováno: 18.3.2013 06:33

Osud si s básníkem, prozaikem a dramatikem Daniilem Ivanovičem Charmsem zahrál skutečně krutou hru – narodit se jinde, než právě v zemi, jež se měla zanedlouho stát Svazem sovětských socialistických republik, mohl prožít nejen klidným ale i daleko delší život, na druhou stranu, kdoví ale, zdali by pak psal tak, jako právě v dnes těžko představitelných podmínkách rudého teroru.

Daniil Ivanovič Charms -Tygr v Praze

Tygr v Praze
Daniil Ivanovič Charms

Dlouho jsem si lámal hlavu
proč navštívil tygr Prahu
chvíli jsem si hlavu lámal
chvíli jsem se tomu chlámal

Vidět tygra na ulici
to je trochu na palici
vtom vítr náhle zašuměl
já zapomněl, co jsem chtěl
nikdo odpověď mi nedal

... a tak dál si lámu hlavu
proč navštívil tygr Prahu

přeložil Ondřej Mrázek

Osud si s básníkem, prozaikem a dramatikem Daniilem Ivanovičem Charmsem zahrál skutečně krutou hru – narodit se jinde, než právě v zemi, jež se měla zanedlouho stát Svazem sovětských socialistických republik, mohl prožít nejen klidným ale i daleko delší život, na druhou stranu, kdoví ale, zdali by pak psal tak, jako právě v dnes těžko představitelných podmínkách rudého teroru. Protože i v umělecké tvorbě a hlavně v jejích předpokladech platí přinejmenším částečně fyzikální zákon akce a reakce...
Můžeme tak Charmsovu tvorbu považovat za projev člověka duševně nemocného, můžeme ale použít i jiného označení, a vnímat Charmsovy texty jako projevy nemocné duše – ve výsledku to vyjde sice nastejno, je to však daleko výstižnější. Protože především zde byla nemocná doba, silně nemocná. Postižená epidemií zla, intolerance, krvavého a krutého násilí. Epidemií smrti. A vypůjčíme-li si, samozřejmě s notnou dávkou perversity, učení, jež bylo hlásáno za Charmsova života a jež stálo životy desítek miliónů občanů jeho rodné země, byla jeho tvorba prostě odrazem své doby. Tak nějak to přeci ve své teorii odrazu hlásal muž, který sice neměl žádné vlasy, o to však víc byl plný krvelačné nenávisti.
Je tedy pochopitelné, že Charmsovy texty byly taktéž vykloubené z normálu, že se v nich děly podivné věci, že často mívaly kruté konce, lidé – vlastně, byli to ještě lidé? – že se v nich chovali nepřirozeně, nepřiměřeně. Možná bláznivě, při pohledu zvenčí. A co při pohledu zevnitř? Můžeme se tak nad Charmsovými texty smát, až nám slzy potečou, ano, takové to jsou bejkárny a nonsensy. Spíš by ovšem při jejich četbě mělo člověka mrazit, protože tohle skutečně žádná sranda není. A hlavně: nebyla. A nejenom to, vše bylo, takříkajíc, natvrdo. Chci tím jen říct, že Charms do svých textů samozřejmě vkládal hodně fantazie, nevařil však z vody, vše mělo až příliš reálný základ.
Na jedno by se nad Charmsovými – ale nejenom jeho – texty nemělo zapomínat: ti lidé v tom skutečně žili. Byli nuceni žít, přežívat, v kulisách právě takových, jaké maloval Daniil Ivanovič Charms – byť byly malovány krví. A to téměř doslova...  

Narodil se v roce 1905 v Petrohradě jako Daniil Ivanovič Juvačov. Po otci zřejmě podědil literární sklony, ale nejen to – otec byl totiž, podle Charmsovy druhé ženy, „podivínský starý asketa, který neustále psal.“ Měl o čem, jakožto člen ilegálního důstojnického spolku Národovolci, který měl ve stanovách likvidaci cara, byl odsouzen k smrti, dostal ale milost a doživotí, ze kterého nakonec byla dlouhá léta v okovech na Sachalinu. Jak vidíme, již od narození to neměl mít Charms zrovna jednoduché, a to nejlepší – anebo nejhorší, jak se to vezme – mělo ještě přijít. Otcovy geny ovšem rozhodně nezakrněly...
Při studiích na gymnásiu, kde se obstojně naučil německy a anglicky si také vymyslel své umělecké jméno: spojením anglických slov „harm“ a „charm“, tedy ublížení, ale i zlo, a kouzlo či okouzlení. Dohromady Charms, okouzlující špatnost. Přesně v duchu svého nového jména pak pobuřoval své okolí různými provokacemi a originálními mystifikacemi. Zvláště poté, co byl po ročním pobytu na elektrotechnické fakultě vyhozen pro „nedostatečnou společenskou angažovanost“.
Rozhodne se tedy naplno věnovat literatuře, vstupuje do Svazu básníků a začíná publikovat. Hlavně ale spolu s básníky Alexandrem Vveděnským a dalšími zakládá v roce 1925 uměleckou skupinu, jíž se říká činari, seznamuje se s Kazimirem Malevičem a dalšími avantgardními umělci, v roce 1927 je u zrodu uměleckého Sdružení reálného umění Oberiu. Píše do dětských časopisů, honoráře ale nejsou nijak závratné a tak žije spíš na dluh, hladoví. Hlavně je ale Oberiu po ostré kritice stalinistů, kterým avantgardní umění moc nevonělo, zakázán a Charmsovi se dostává pozornosti tajné policie NKVD. Nebrání mu to ovšem v tom, aby navzdory sílícímu strachu a pocitu zmaru nedovedl k dokonalosti svou happeningovou „hru na nestvůry“. Po putykách a nádražích vyhledával ty největší exoty, vodil je na návštěvy, a sám také chodil v bizarních převlecích, s nalepeným plnovousem, lebkou na krku a démonickým výrazem strašil kolemjdoucí.
V prosinci 1931 je ovšem spolu s Vvěděnským zatčen a obviněn z toho, že „odvádí pozornost sovětských občanů od budování komunismu“. Stálo ho to půl roku kriminálu a jedenapůlroční vyhoštění do Kurska. Po návratu může psát jen texty pro děti, vše ostatní končí v šuplíku. Propadá depresím, jeho texty se stávají fantasmagorickým odrazem stalinské reality. Začíná válka a NKVD jej v srpnu 1941 opět zatýká, jako duševně nemocný je zbaven svéprávnosti. V únoru 1942 pak umírá, neví se ale přesně, kdy, kde a jak – možná umrzl při transportu vlakem do Novosibirska, možná vyčerpáním a hladem až tam.

Jeho rukopisy jsou zázračně zachráněny přítelem, který je v obleženém Leningradě odnesl po jeho zatčení z Charmsova bytu a bezpečně ukryl, aby se po válce, v 60. letech, dostaly do samizdatového oběhu a za perestrojky začaly i vycházet. Charms byl rehabilitován, život mu již ale ten kus papíru nevrátil.
Z hlediska literární teorie jej lze zařadit kamsi do nonsensové literatury, jeho texty ale mají daleko k nějaké hravosti či zaumnosti – o jejich autentičnosti jsem již ale mluvil. A možná ještě blíž měl spíše k dadaistům, zároveň zcela jistě předjímal absurdní texty takového Samuela Becketta. Takže, co říkáte třeba této miniatuře?
„Byl jednou jeden zrzavý člověk, který neměl oči ani uši. Neměl ani vlasy, takže zrzavý se mu říkalo jen ze zvyku. Mluvit nemohl, neboť neměl ústa. Nos také neměl. Neměl ani ruce ani nohy. A břicho neměl, a záda neměl, a páteř neměl, ba ani žádné vnitřnosti neměl. Neměl prostě vůbec nic! Takže se neví, o kom je řeč. Raději se už o něm nebudeme dál bavit.“ Ano, raději nemluvit, člověk jakoby neexistoval, nebyl. Ani to číslo ne...

„Zajímá mě jenom nesmysl. Jenom to, co nemá žádný praktický smysl. Zajímá mě život jen v jeho nevhodném či nejapném projevu. Hrdinství, patos, udatnost, morálka, hygiena, mravnost, pohnutí, náruživost – ta slova a city nenávidím,“ řekl, a jeho texty jsou toho důkazem. Důkazem o boji jednoho člověka s vražedně devastujícím prostředím.

A my si teď pustíme Charmsovu báseň Tygr v Praze, jak ji na své album Maska za maskou nahrála v roce 2009 kapela Plastic People of the Universe (hudba Josef Janíček).

 



Tento díl pořadu si můžete poslechnout v audio archivu Českého rozhlasu

Projekt Ro(c)k v poezii sleduje symbiózu rockové hudby a poezie. Poezií míníme skutečné básně, ne to, co je někdy označováno jako „rocková poezie“, tedy texty písní, blížící se, více či méně, poezii.
Zhudebňování poezie má v našich zemích tradici a věnovali se mu muzikanti z celého spektra populární hudby, od těch folkověji laděných přes ortodoxní rockery až k těm nejtvrdším a různým experimentům, nemluvě o tradici domácího undergroundu a písničkářích. Zaměřovat se ovšem pouze na domácí produkci by znamenalo připravit se o spoustu velice zajímavých adaptací světové poezie, klasické i současné – stejně jako u nás, i v zahraničí se jí totiž muzikanti rádi nechávali inspirovat.
Pořad připravuje po celý rok Josef Rauvolf, kterého známe zejména jako překladatele a vykladače anglicky psané, zejména americké literatury. Milovníci rockové hudby si také jistě vzpomenou na televizní seriál Bigbít, jehož byl spoluautorem a v němž šlo o podrobné dějiny rocku u nás, podílel se i na televizním cyklu Alternativní kultura. V programové řadě Důvěrná sdělení v každém desetiminutovém pořadu zazní jak samotná báseň (vždy česky),tak její zhudebněná verze, a samozřejmě v autorském komentáři příběh a dobové souvislosti básně, jejího zhudebnění, skupiny či sólisty, který ji interpretuje.

Cyklus Ro(c)k v poezii vysílá stanice Vltava každý všední den ve 13:30.  


Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

1.10.

Fotogalerie Stalinská propaganda

Soubor dobových propagandistických plakátů z období stalinského Sovětského Svazu - kult osobnosti, proticírkev...
1.9.

Stalinský teror - kolektivizace venkova

Výkladová prezentace popisující na základě příběhu rodiny Golovinových Stalinův útok proti tzv. kulakům na sov...
1.9.

Velký teror 1937-1938

Výkladová prezentace věnovaná období velkého teroru za Stalinovy vlády v letech 1937/1938. S pomocí vzpomínek ...
9.8.

Román "My" Jevgenije Zamjatina

Román Jevgenije Zamjatina My z počátku dvacátých let patří k průkopnickým dílům antiutopické literatury a měl ...
1.6.

Stalinismus

První část ilustrativní prezentace věnonavané Sovětskému svazu za vlády Stalina. V úvodu naleznete hlavní živo...
26.6.

Pracovní list Anabáze vězně GULAGu

První pracovní list ze souboru pracovních listů tematicky doplňujících sérii prezentací, zabývající se histori...
26.6.

Pracovní list Postoje vězňů GULAGu k uvěznění

Další pracovní list ze souboru pracovních listů tematicky doplňujících sérii prezentací, zabývající se histori...
26.6.

Pracovní list 5 otázek k historii GULAGu

Další pracovní list ze souboru pracovních listů tematicky doplňujících sérii prezentací, zabývající se histori...
13.6.

GULAG za války

Třetí část série čtyř prezentací, která se zabývá historií nápravně-pracovních táborů v Sovětském svazu. Tato ...
13.6.

Rozpad GULAGu

Poslední část série čtyř prezentací, která se zabývá historií nápravně-pracovníchtáborů v Sovětském svazu. Pok...
5.6.

Vrcholná éra GULAGu

Druhá část série čtyř prezentací, která se zabývá historií nápravně-pracovních táborů v Sovětském svazu. Věnuj...
26.5.

Zrod GULAGU

První část série čtyř prezentací, která se zabývá historií nápravně-pracovních táborů v Sovětském svazu. Věnuj...
28.3.

Daniil Charms - pracovní listy

Pracovní listy vhodné pro interpretační hodinu českého jazyka či pro literární seminář se zabývají osobností a...
20.11.

Proměny sovětských režimů - stalinismus a neostalinismus

Soubor sedmi pracovních textů, zachycujících základní rysy a podoby Sovětského svazu za Stalina i v době Brežn...

_Prameny

Operační rozkaz č. 00485 Nikolaje Ježova (zahájení tzv. Polské operace)

Aktualizováno: 14.9.2017 12:54 | Rubrika: Evropa a svět mezi válkami, Dějiny Polska
Operační rozkaz č. 00485 Nikolaje Ježova (zahájení tzv. Polské operace)

Příkaz lidového komisaře vnitra Nikolaje Ježova č. 00485 z 11. srpna 1937 z doby Velkého teroru v SSSR popisoval údajnou "fašisticko-povstaleckou, špionážní, diverzní, poraženeckou a teroristickou činnost" polské rozvědky v SSSR a...

_Metodika

Polská (protipolská) operace NKVD v letech 1937-1938

Aktualizováno: 19.9.2017 13:48 | Rubrika: Evropa a svět mezi válkami, Dějiny Polska
Polská (protipolská) operace NKVD v letech 1937-1938

Soubor pracovních listů má seznámit české žáky s tématem, které bohužel stále patří mezí méně známé kapitoly dějin 20. století. Ve srovnání s holocaustem a nacistickými zločiny je povědomí veřejnosti o genocidních praktikách sovět...

_Aktuality

Mezinárodní studentská výměna již pošesté odstartovala setkáním ve Varšavě

Aktualizováno: 24.9.2017 14:20 | Rubrika: Akce Moderních Dějin, Dějiny Polska
Mezinárodní studentská výměna již pošesté odstartovala setkáním ve Varšavě

Ve dnech 21. - 23. září 2017 se studenti českých škol zúčastnili VI. ročníku tradiční mezinárodní výměny s polskými studenty, koncipované jako intenzivní setkání s polskou historií a Varšavou. Konala se v rámci projektu spolku PAN...

_Dějiny v médiích

'Problém dneška je především mravní.' Poslechněte si unikátní záznam hlasu T. G. M.

Aktualizováno: 18.9.2017 21:43 | Rubrika: Česko
'Problém dneška je především mravní.' Poslechněte si unikátní záznam hlasu T. G. M.

iRozhlas.cz - Záznam hlasu Tomáše Garrigua Masaryka se do dneška téměř nedochoval. Výjimkou jsou dobové filmové týdeníky a archivní nahrávky Československého rozhlasu. Radiožurnál přichází s unikátními nahrávkami prvního českoslov...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2017 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT