Moderní-Dějiny.cz

Analýza VÚP: Jaké materiály využívají učitelé dějepisu a občanské výchovy

Publikováno: 18.1.2011, Aktualizováno: 30.9.2012 21:11
Rubrika(y): Aktuality
Autor: (red)

Do šetření se aktivně zapojilo celkem 115 respondentů, z toho 81 odpovídalo za vzdělávací obor Dějepis a 34 za vzdělávací obor Výchova k občanství (Občanská výchova), z nichž celkem 112 (97,4 %) vystudovalo jeden či druhý obor, příp. oba obory.

Analýza VÚP: Jaké materiály využívají učitelé dějepisu a občanské výchovy

„Z naznačených výsledků je zřejmé, že šlo o vzorek respondentů, kteří na dané otázky mohli odpovídat velmi kvalifikovaně. Přibližně čtyři pětiny průzkumného souboru tvořily ženy,“ konstatuje Aleš Franc z VÚP.

Do sondy byli zahrnuti respondenti jak ze základních škol (58 %), tak z nižšího stupně víceletých gymnázií (42 %). Rozdělení respondentů podle délky praxe bylo nerovnoměrné – např. zastoupení pedagogů s praxí do pěti let bylo nižší (7,8 %), naopak zastoupení pedagogů s praxí nad dvacet let bylo výrazně vyšší (53 %).

Jedna z položek zjišťovala, zda respondenti preferují učebnice, vlastní výukové materiály, nebo výukové materiály, které byly připraveny nakladatelstvími, neziskovými organizacemi či jinými subjekty. Učitelé dějepisu nejčastěji používají učebnice, oproti tomu učitelé občanské výchovy preferují používání cizích (ve smyslu ne vlastních) výukových materiálů. Velmi časté bylo užívání všech tří druhů.

Další výsledky naznačují, že učitelé s delší dobou praxe častěji preferují používání učebnic. Muži preferují své vlastní výukové materiály (85,7 %), zatímco ženy dávají přednost převzatým materiálům (od jiných tvůrců) – 88,3 %. Učitelé z nižších gymnázií častěji využívají výukové materiály (vlastní – 85,4 % i převzaté – 89,6 %).

„Pokud se zaměříme na způsob získávání výukových materiálů, zpravidla je nakupuje škola (78,3 %) nebo pedagog sám (72,2 %), téměř srovnatelně často je pedagog obdrží zdarma, například v rámci vzdělávacího kurzu poskytnutého nestátní neziskovou organizací (69,6 %),“ vysvětluje Franc.

Školy obdrží zdarma výrazně více výukových materiálů k občanské výchově (61,8 %) než k dějepisu (43,2 %). Mnoho vyučujících si také vytváří vlastní výukové materiály, hledají je na internetu anebo vyměňují s kolegy z jiných škol. Základní školy nakupují materiály častěji oproti gymnáziím.

Šetření ukázalo, že existuje velké množství různých výukových materiálů (celkový počet byl více než sto zdrojů pro každý vzdělávací obor). Jednotliví pedagogové jich však v průměru uvedli mezi dvěma až třiceti (medián pro dějepis byl pět materiálů, medián pro občanskou výchovu šest). Převažují tištěné materiály, početně jsou zastoupené také elektronické dokumenty a internetové stránky.

Závěrečná zpráva za rok 2010 – Analýza materiálů pro výuku předmětů ze společenskovědní oblasti (kromě učebnic) v PŘÍLOZE

 

Přílohy

pdf
Typ souboru: *.pdf | Velikost: 0,28 MB | Stáhnout soubor...

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literatury
Více...

_Související články

29.6.

Ministerstvo zveřejnilo testy státních maturit

Ve středu 29. června byly na stránkách CERMATu zveřejněny testy letošních státních maturit. Níže uvedený odkaz...
6.3.

10 otázek ke státní maturitě z dějepisu

Nespokojení pedagogové kladou v souvislosti s novou státní maturitou z dějepisu otázky řediteli CERMATu Ing. P...
1.11.

Konference o výuce soudobých dějin pod záštitou a s účastí ministra školství Josefa Dobeše

Rádi bychom Vás pozvali na III. ročník mezinárodní konference o výuce soudobých dějin, kterou pořádá Občanské ...
7.10.

Němci a Češi si dějiny vykládají různě, ukázalo unikátní studentské bádání

iDNES - Trojice vysokoškolských studentů srovnávala německé a české učebnice dějepisu. Češi na rozdíl od souse...
1.9.

Moderní dějiny se dají učit moderně!

Milí návštěvníci, učitelé, studenti, žáci, ale též historikové, nadšenci a internetoví surfaři! Všechny vás ví...

_Prameny

Genocida Romů a Sintů

Aktualizováno: 12.3.2019 13:26 | Rubrika: Druhá světová válka
Genocida Romů a Sintů

Představujeme vám novou aktivitu IWitness v českém jazyce. Tato e-learningová výuková aktivita se zaměřuje na pochopení rozsahu genocidy Romů a Sintů za druhé světové války. 

_Metodika

Antonín Novotný - komunistický politik a prezident

Aktualizováno: 9.5.2019 12:17 | Rubrika: Šedesátá léta 20. století, Československo v letech 1948-1968
Antonín Novotný -  komunistický politik a prezident

Prezentace přináší základní údaje o osobnosti československého komunistického politika a prezidenta Antonína Novotného, za jehož vedení se na přelomu 50. a 60. let 20. století musel režim potýkat s neustále se zhoršující hospodářs...

_Aktuality

Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Aktualizováno: 11.6.2019 15:10 | Rubrika: Vzdělávání
Letní škola - Výchova k respektu a toleranci

Institut terezínské iniciativy vás zve do Brna na mezinárodní letní školu pro pedagogy Výchova k respektu a toleranci. Role příběhů ve výuce, kterou pořádá Institut Terezínské iniciativy ve spolupráci s Anne Frank House v Amsterda...

_Dějiny v médiích

Požár říšského sněmu

Aktualizováno: 12.3.2019 13:25 | Rubrika: Zaostřeno na Moderní dějiny, Evropa a svět mezi válkami
Požár říšského sněmu

Historici se dodnes přou, zda byl požár Říšského sněmu z 27. února 1933 zinscenován nacisty, kteří ho každopádně obratně využili k pošlapání zbytků německé demokracie. Otázkou také zůstává, zda čtyřiadvacetiletý Marinus van der Lu...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2019 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT